အင္သား (Innthar)


အင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားအေၾကာင္း

ဥာဏ္ေကာင္းဆက္ / ဓာတ္ပံု-ေဌးေအာင္ / ေၾကးမံုသတင္းစာ၊ ဧၿပီ ၂၁၊ ၂၀၁၈

ေလွကို လက္ျဖင့္မေလွာ္ဘဲ ေျချဖင့္ေလွာ္ သည့္ ယဥ္ေက်းမႈတစ္ရပ္ေၾကာင့္ အင္းသား လူမ်ဳိးစုမ်ားကို လူသိမ်ားၾကသည္။ ထို႔အတူ ¤င္းတို႔ေနထိုင္ရာေဒသရွိ အင္းေလးကန္ႏွင့္ အင္းေလး ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားမ်ားေၾကာင့္ လည္းလူသိပိုမ်ားျခင္းျဖစ္သည္။ အင္းသား လူမ်ဳိးစုအမ်ားစုမွာ ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္း ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕နယ္ အင္းေလးကန္ပတ္ဝန္းက်င္ တြင္ အဓိကေနထိုင္ၾကၿပီး ရပ္ေစာက္၊ ေတာင္နီ၊ ဘီလူးေခ်ာင္းမွတစ္ဆင့္ မိုးၿဗဲ၊ ဖယ္ခုံ ေဒသမ်ားတြင္လည္း ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနထိုင္ေၾကာင္း သိရသည္။

သမိုင္းေၾကာင္း

ပါးစပ္ရာဇဝင္မ်ားအရ အင္းသားလူမ်ဳိးစု မ်ားသည္ ထားဝယ္အဆက္အႏႊယ္မ်ားျဖစ္ၿပီး အေလာင္းစည္သူမင္း တိုင္းခန္းလွည့္လည္ရာ မွ အင္းေလးေဒသသို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ရာတြင္ ေနာက္ေတာ္ပါ ထားဝယ္သားအခ်ဳိ႕ကို ဤေဒသ၌ ေနရာခ်ထားခဲ့ရာတြင္ နန္းသဲ၊ ဟဲယာရြာမ၊ ရြာႀကီးပန္းပုံႏွင့္ နန္းပန္ ေနာင္ေတာ ဟူေသာ ရြာေလးရြာကို စတင္ တည္ေထာင္ေနရာခ်ထားေပးခဲ့သည္။ ထိုမွ အင္းေလးရြာဟု ေခၚတြင္ခဲ့ၾကသည္။

ေခတ္သစ္ သမိုင္းသုေတသီမ်ားကမူ အင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားသည္ ပုဂံသား ျမန္မာ မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း၊ ၉ ရာစုေလာက္မွစၿပီး ျမန္မာျပည္ေျမျပန္႔ေဒသဘက္သို႔ ဆင္းလာၾက ေသာ တိဘက္ျမန္မာမ်ဳိးကြဲ အာသံျမန္မာ လူမ်ဳိးစိတ္အစု ေျခာက္စုအနက္ ျမန္မာအစု တြင္ပါဝင္ေသာ လူမ်ဳိးစုမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေျမျပန္႔သို႔ဆင္းလာရာတြင္ လိုက္ပါမလာၾကဘဲ အင္းေလးေဒသဘက္သို႔ ထြက္ခြာေနရစ္ခဲ့ရာမွ အင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားအျဖစ္ ေပၚေပါက္လာ ေၾကာင္း ေျပာဆိုၾကသည္။ သမိုင္းကမည္သို႔ပင္ ဆိုေသာ္လည္း အင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားသည္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အတြင္း မွီတင္းေနထိုင္ၾကေသာ ရွမ္းတိုင္းရင္းသား အစုတြင္ပါဝင္ေသာ တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စု မ်ားျဖစ္ၿပီး ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈ၊ စာေပ ရွိေသာ တိုင္းရင္းသားမ်ားပင္ျဖစ္သည္။

အင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားသည္ အသက္ေမြး ဝမ္းေက်ာင္းလုပ္ငန္းအျဖစ္ လက္မႈလုပ္ငန္း၊ စိုက္ပ်ဳိးေရး၊ ေရလုပ္ငန္းတို႔ကို အဓိက လုပ္ကိုင္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ ခရီးသြားလုပ္ငန္း ဖြံ႕ၿဖိဳးလာေၾကာင္း သိရသည္။ ”အင္းေလး ေဒသမွာ လက္မႈလုပ္ငန္းအေနနဲ႔ ပန္းပဲ လုပ္ငန္း၊ ပန္းထိမ္လုပ္ငန္းဟာ လူသိမ်ား တယ္၊ အဓိကေတာ့ ေငြပန္းထိမ္လုပ္ငန္းျဖစ္ ပါတယ္၊ ေနာက္တစ္ခုက အင္းေလးေဒသမွာ ေက်းရြာတစ္ရြာထုတ္ကုန္တစ္မ်ဳိးလို႔ ေျပာရ မယ့္ ေက်းရြာအလိုက္ လက္မႈလုပ္ငန္းေတြ ရွိပါတယ္၊ ဥပမာ – ဟဲယာရြာမဆိုရင္ ေရႊပန္းထိမ္၊ ေငြပန္းထိမ္၊ နမ့္ပန္ရြာကဆိုရင္ လက္သမားလုပ္ငန္း (အဓိကေလွလုပ္ငန္း)၊ အင္းေပါခုန္ဆိုရင္ ပိုးထည္လုပ္ငန္းနဲ႔ ဆီဆုံၿမိဳ႕ နယ္ အနီးတစ္ဝိုက္မွာဆိုရင္ ခ်ည္ထည္ လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ကိုင္ၾကပါတယ္၊ တျခား ၿခံလုပ္ငန္း၊ ေရၿခံလုပ္ငန္းေတြလည္း လုပ္ကိုင္ ၾကၿပီး ကြၽန္းေမ်ာေပၚမွာ စိုက္တဲ့စိုက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္းကလည္း အင္းေလးေဒသရဲ႕ ထူးျခား တဲ့ လုပ္ငန္းတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္၊ ကြၽန္းေမ်ာ ေပၚမွာ ခရမ္းခ်ဥ္၊ ပန္းစသည္ျဖင့္ စိုက္ပ်ဳိးၾက ပါတယ္”ဟု အင္းသားစာေပႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈ ေကာ္မတီမွ ဒုတိယဥကၠ႒ ဦးေသာင္းေရႊ၏ေျပာၾကားခ်က္အရ သိရသည္။

အင္းသူအင္းသားတို႔၏ ႐ိုးရာဓေလ့ႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္မ်ားမွ အင္း႐ိုးရာ စည္သည္လည္း တစ္ခုအပါအဝင္ ျဖစ္သည္။ အင္း႐ိုးရာစည္တြင္ ဝင္စည္၊ ထြက္စည္၊ သီတင္းစည္၊ ဧည့္ခံပြဲထိုင္စည္၊ အိုးစည္ကူး ဟူ၍ စည္အမ်ဳိးအစားမ်ားရွိသည္။

ဝင္စည္မွာ ေဖာင္ေတာ္ဦးျမတ္စြာဘုရား မ်ား ေဒသစာရီၾကြခ်ီရာတြင္ တီးခတ္ေသာ စည္ျဖစ္သည္။ ပင္မစည္ႀကီးတစ္လုံးျဖင့္ အရန္စည္ငယ္ႏွစ္လုံးကို အေခၚအလိုက္ အအုပ္အခံခ်ယ္သ၍ တီးခတ္ရျခင္းျဖစ္သည္။ ထြက္စည္ကို ဘုန္းႀကီးပ်ံအႏၲိမစ်ာပန အခမ္း အနားမ်ားတြင္ တီးခတ္ၾကသည္။ ဘုန္းႀကီးလြန္စည္ဟုလည္းေခၚေၾကာင္း သိရသည္။သီတင္းစည္မွာ အဖိတ္၊ ဥပုသ္ေန႔မ်ား တြင္ သီတင္းသီလေဆာက္တည္ႏိုင္ရန္ ဗုဒၶ ဘာသာဝင္မ်ားအား ႏႈိးေဆာ္ရာတြင္ တီးခတ္ ေသာ စည္ျဖစ္သည္။ အဖိတ္စည္ဟုလည္း ေခၚေၾကာင္း သိရသည္။ ဧည့္ခံစည္ေခၚ လံစည္ကို အလွဴမဂၤလာပြဲမ်ား၊ ကဆုန္ ေညာင္ေရသြန္းပြဲမ်ား၊ ဆြမ္းေတာ္ႀကီးကပ္လွဴ ပြဲမ်ားတြင္ တီးခတ္ေၾကာင္း သိရသည္။

အင္းသားအိုးစည္ႀကီးအကႏွင့္ မီးဆုခံအက

အင္းသားတိုင္းရင္းသားတို႔က အိုးစည္ကူး အကဟူ၍လည္း ေခၚေဝၚၾကသည္။ ဤအက တြင္ ထိပ္ဝမ်က္ႏွာျပင္ အက်ယ္ႏွစ္ေပခြဲ၊ အရွည္လူတစ္ရပ္ခန္႔ရွိ အိုးစည္ႀကီးႏွင့္အတူ လင္းကြင္းတစ္စုံ၊ ေမာင္းႀကီးတစ္လုံးတို႔ႏွင့္ တြဲဖက္တီးမႈတ္ကၾကရသည္။

ေညာင္ေရႊႏွင့္ အင္းေလးေဒသတြင္ ႐ိုးရာ ဓေလ့ထုံးစံအရ က်င္းပေသာ ပြဲလမ္းသဘင္ မ်ားတြင္ ယခုထိတိုင္ အင္းသူအင္းသားမ်ား ကိုယ္တိုင္ ပါဝင္တီးခတ္ ကခုန္ၾကသည္။ ကိုယ္ဟန္ယိမ္းႏြဲ႕ကာ လက္ကို ညင္သာစြာ ေျမႇာက္၍ ႏြဲ႕ေႏွာင္းသြဲ႕ေပ်ာင္းစြာ ပါဝင္ကျပ ေလ့ရွိသည္။ အင္းသားအမ်ဳိးသားမ်ားက မိမိတို႔တတ္ေျမာက္ထားသည့္ ဗန္တို၊ ဗန္ရွည္ သိုင္းပညာကို အႏုပညာဟန္ျဖင့္ ျဖည္းညင္းစြာ သ႐ုပ္ေဆာင္ကျပၾကသည္။

ယခုကျပသည့္ အိုးစည္ႀကီးအကကို ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕ ကံသာရပ္ အင္းသားအမ်ဳိးသား မ်ားက တီးခတ္သ႐ုပ္ေဖာ္ၿပီး ကံသာသူ အမ်ဳိးသမီးငယ္ေလးမ်ားက ယိမ္းႏြဲ႕ကာျဖင့္ အိုးစည္၊ ေမာင္း၊ လင္းကြင္းတို႔၏ စည္းခ်က္ ႏွင့္အတူ ကျပေဖ်ာ္ေျဖတင္ဆက္ၾကသည္။

Leave a comment

Filed under Anthropology, Ethnic Minority, Research, Shan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s