Political Ecology – Intro

20141118_205851

ႏိုင္ငံေရး ေဂဟေဗဒ အဖြင့္မ်ား

ခက္ထန္

(ယေန႔ေခတ္ မဂၢဇင္းတြင္ ေဖာ္ျပၿပီး)

ဝုဖ္ (E. Wolf) ၏ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္ထုတ္ “ပိုင္ဆိုင္မႈႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး ေဂဟေဗဒ” (Ownership and Political Ecology) စာအုပ္တြင္ ဝုဖ္က “ႏိုင္ငံေရး ေဂဟေဗဒ” ဟူေသာ စကားလံုးကို အေစာဆံုး စတင္သံုးစြဲခဲ့သည္။ ယင္းအခ်ိန္မွစ၍ မၾကာေသးခင္ အခ်ိန္အထိ ယင္းစကားလံုးကို အထူးျပဳမႈ အမ်ိဳးမ်ိဳးတြင္ သံုးစြဲခဲ့ရာ အဓိကက်ေသာ အနက္အဓိပၸာယ္ ျခားနားမႈမ်ားကို ေတြ႔ရသည္။

တခ်ိဳ႕ေသာ ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားတြင္ ႏိုင္ငံေရး ေဘာဂေဗဒ (Political Economy) ကဲသည္။ တခ်ိဳ႕ကမူ သမား႐ိုးက် ႏိုင္ငံေရး ေဘာင္အတြင္းမွာပင္ ဖြင့္ဆိုၾကသည္။ တခ်ိဳ႕က သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ေျပာင္းလဲမႈကို အထူးျပဳ သ႐ုပ္ခြဲသည္။ တခ်ိဳ႕ကလည္း အဆိုပါ ေျပာင္းလဲမႈ ျဖစ္စဥ္မ်ားကို ေျခရာေကာက္ရန္ ႀကိဳးပမ္းသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေရး ေဂဟေဗဒ အယူအဆမ်ားအတြင္း ဘံုတူညီကို ရွာေဖြႏိုင္ပါသည္။

ဖြင့္ဆိုခ်က္ အမ်ိဳးမ်ိဳးမွ တူရာတူရာ ဆြဲထုတ္လိုက္လွ်င္ “ႏိုင္ငံေရး ေဂဟေဗဒ” ဟူသည္ ေဂဟေဗဒ သက္သက္ကို ရွင္းလင္းေသာ တျခားနည္းျဖင့္ ပံုေဖာ္ၾကည့္ျခင္း ျဖစ္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ သမား႐ိုးက် ယူဆခ်က္မ်ားျဖစ္ေသာ ေၾကာင္းက်ိဳးျပ ရွင္းလင္းခ်က္ ေဘာင္ထဲမွ ျဖစ္သည့္ Apolitical Ecology မွ ခြဲထုတ္ေလ့လာၾကည့္သည္။

ႏိုင္ငံေရး ေဂဟေဗဒကို ေခတ္စနစ္အလိုက္ ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားအား ေလ့လာၾကည့္ပါမည္။
၁၉၇၉ ခုႏွစ္တြင္ ကြတ္ခ္ဘန္း (A. Cockburn) ႏွင့္ ရစ္ဂ်္ေဝး (J. Ridgeway) တို႔က Political Ecology စာအုပ္ကို တည္းျဖတ္ထုတ္ေဝသည္။

အဆိုပါစာအုပ္ပါ ႏိုင္ငံေရး ေဂဟေဗဒ ဖြင့္ဆိုခ်က္မွာ “အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု၊ အေနာက္ ဥေရာပႏွင့္ တျခားေသာ စက္မႈ ထြန္းကားသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ အစြန္းေရာက္ေသာ လႈပ္ရွားမႈမ်ား (Radical Movements) ၏ ရည္မွန္းခ်က္မ်ားကို ေဖာ္ျပရန္ အသံုးဝင္ေသာနည္း၊ မူလေဂဟေဗဒ သေဘာတရားမွ ေဝးကြာၿပီး ေဂဟစနစ္အတြက္ လံႈေဆာ္သူမ်ား (eco-lobby) မ်ား၏ အေရးပါေသာ လုပ္ေဆာက္ခ်က္မ်ား” ဟု ဆိုသည္။

ရည္မွန္းခ်က္အားျဖင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီး ႏိုင္ငံႀကီးမ်ား၏ ၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ ေက်းလက္ေဒသတို႔တြင္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္မ်ားသည္ ေကာ္ပိုရိတ္လုပ္ငန္းႀကီးမ်ားႏွင့္ အစိုးရ၏ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အလြဲမ်ားေၾကာင့္ ပ်က္စီးရျခင္းကို ထုတ္ေဖာ္ တင္ျပရန္ျဖစ္သည္။

ဘလိုင္ကီး (P. Blaikie) ႏွင့္ ဘရြတ္ခ္ဖီးလ္ (H. Brookfield) တို႔ ၁၉၈၇ ခုႏွစ္တြင္ ထုတ္ေဝေသာ “ေျမယာပ်က္စီးမႈႏွင့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း” (Land Degradation and Society) တြင္လည္း ႏိုင္ငံေရး ေဂဟေဗဒကို ဖြင့္ဆိုထားသည္။

၎တို႔ကမူ ႏိုင္ငံေရး ေဂဟေဗဒဟူသည္ “ေဂဟေဗဒဆိုင္ရာႏွင့္ က်ယ္ျပန္႔စြာ အနက္ဖြင့္ဆိုထားေသာ ႏိုင္ငံေရး ေဘာဂေဗဒတို႔၏ ေပါင္းစပ္မႈ” ဟု အနက္ေပးသည္။ Ecology ႏွင့္ Political Economy ႏွစ္ခုေပါင္းဟု ဆိုသည္။ ဤအေရာအစပ္တြင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းႏွင့္ ေျမယာ အေျချပဳ ရင္းျမစ္မ်ား၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းရွိ လူတန္းစားႏွင့္ အုပ္စုမ်ားအၾကား စဥ္ဆက္မျပတ္ ျဖစ္ေပၚေျပာင္းလဲေနသည့္ ပဋိပကၡမ်ား ပါဝင္သည္။
ရည္မွန္းခ်က္အားျဖင့္ ဖြဲ႔ၿဖိဳးဆဲ တတိယ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ကမာၻႏွင့္ခ်ီေသာ ႏိုင္ငံေရး ဆက္ႏႊယ္ စီးပြားေရး အင္အားစုမ်ား၏ ေဒသထြက္ကုန္ ေရြးခ်ယ္မႈမ်ားႏွင့္ ေဒသခံမ်ားကို အျမတ္ထုတ္မႈေၾကာင့္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ေျပာင္းလဲလာမႈကို ရွင္းျပန္ရန္ျဖစ္သည္။

၁၉၉၄ တြင္ ဂရင္းဘာ့ဂ္ (J. B. Greenberg) ႏွင့္ ပါ့ခ္ (T. K. Park) တို႔ ေရးသားေသာ Political Ecology စာတမ္းတြင္လည္း ႏိုင္ငံေရး ေဂဟေဗဒ ဖြင့္ဆိုခ်က္ ပါဝင္သည္။ “ႏိုင္ငံေရး ေဘာဂေဗဒႏွင့္ ေဂဟေဗဒဆိုင္ရာ သ႐ုပ္ခြဲေလ့လာမႈတို႔၏ သမူဟေပါင္းစပ္မႈ” ဟု ဆိုသည္။ ႏိုင္ငံေရး ေဘာဂေဗဒဘက္တြင္ စဥ္ဆက္မျပတ္ လိုအပ္ခ်က္ (Need) ႏွင့္ ၎ႏွင့္ ကြ်ဲကူးေရပါ ခ်ိတ္ဆက္ေနေသာ ထုတ္လုပ္ႏိုင္စြမ္း၊ ျဖန္႔ျဖဴးႏိုင္စြမ္းတို႔ ပါဝင္သည္။ ေဂဟေဗဒဆိုင္ရာ သ႐ုပ္ခြဲေလ့လာမႈတြင္ ဇီဝသက္ရွိႏွင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ (Bio-environmental) ဆက္ႏႊယ္မႈအတြက္ က်ယ္ျပန္႔ေသာ ႐ႈျမင္ခ်က္မ်ား ပါဝင္သည္။
အဆိုပါ ႐ႈေထာင့္မွ အဓိက ေလ့လာသည္မွာ “လူသားအဖြဲ႔အစည္း” ႏွင့္ အထူးသျဖင့္ “လူသားႏွင့္ သဟဇာတ ျဖစ္သည့္ သဘာဝ” တို႔အၾကား ဆက္ႏႊယ္မႈဆိုင္ရာ လူမႈ သိပၸံဘာသာရပ္မ်ား ျဖစ္သည္။ လူသားအဖြဲ႔အစည္း ဆိုရာတြင္ ယင္း၏ ဇီဝ-ယဥ္ေက်းမႈ-ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ ယွက္ႏႊယ္မႈ (Bio-cultural-political Complexity) ႐ႈျမင္ခ်က္မ်ား ပါဝင္သည္။

၁၉၉၆ ခုႏွစ္တြင္ ပိ (ထ္) (R. Peet) ႏွင့္ ဝတ္စ္ (M. Watts) တို႔က “လြတ္လပ္ေသာ ေဂဟေဗဒစနစ္ – ေစ်းကြက္ အထြဋ္အထိပ္ေခတ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး၊ စဥ္ဆက္မျပတ္ ထိမ္းထားႏိုင္မႈႏွင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္” (Liberation Ecology: Development, Sustainability and Environment in the Age of Market Triumphalism) စာတမ္းကို ေရးခဲ့သည္။ ေဂဟေဗဒ ႏႊယ္ေသာ လူမႈသိပၸံႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး ေဘာဂေဗဒ မူ (Principle) မ်ားအၾကား ေပါင္းဆံုမႈဟု ၎တို႔က ႏိုင္ငံေရးေဂဟေဗဒကို အနက္ဖြင့္သည္။ ထုတ္လုပ္မႈ က်ဆင္းသည့္ အက်ပ္အတည္းမ်ား၏ ပဋိပကၡမ်ားႏွင့္ တင္းမာမႈမ်ားမွ ေပၚထြက္လာေသာ လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို ေလ့လာသည္။ ႏိုင္ငံေရး သြင္ျပင္လကၡဏာအရ အျငင္းပြားစရာျဖစ္မႈႏွင့္ ပိုမိုေကာင္းမြန္ေသာ ဘဝအတြက္ ရည္မွန္းခ်က္၊ ဆန္႔က်င္ဘက္မ်ားအတြက္ ျဖစ္လာႏိုင္ဖြယ္ရာ အေျခခံမ်ားကို နားလည္ရန္ ႀကိဳးစားသည္။ အသက္ေမြးမႈဆိုင္ရာႏွင့္ လူမႈတရားမွ်တမႈ (Social Justice) ဆိုင္ရာ လႈပ္ရွားမႈမ်ားအထိ က်ယ္ျပန္႔သည့္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ ကိစၥမ်ားအထိ ျဖစ္ႏိုင္ေျခမ်ားကို ရွာေဖြသည္။

၁၉၉၆ ခုႏွစ္တြင္ပင္ ဟမ္ပယ္လ္ (L. C. Hempal) က “သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ကို စီမံမႈ – ကမာၻလံုးဆိုင္ရာ စိန္ေခၚခ်က္” (Environmental Governance: The Global Challenge) စာအုပ္ကို ေရးခဲ့သည္။ သူက ႏိုင္ငံေရး ေဂဟေဗဒကို “ႏိုင္ငံေရး ယူနစ္မ်ားအၾကား အျပန္အလွန္ မွီခိုမႈ (Interdependence) ကို ေလ့လာျခင္း၊ ႏိုင္ငံေရး ယူနစ္မ်ားႏွင့္ ၎တို႔၏ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္အၾကား အျပန္အလွန္ ဆက္ႏႊယ္မႈမ်ား (Interrelationships) ကို ေလ့လာျခင္း၊ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ေျပာင္းလဲမႈ၏ ႏိုင္ငံေရး အက်ိဳးဆက္မ်ားကို စူးစမ္းျခင္း” ဟု အဓိပၸာယ္ေပးသည္။ ေဒသတြင္း ခြ်တ္ၿခံဳက်မႈႏွင့္ ရွားပါးလာမႈမ်ားကို တံု႔ျပန္ရန္ ကမာၻႏွင့္ခ်ီ၍ လူထုအဆင့္ႏွင့္ ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံေရး လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ျခင္း၊ ရွင္းလင္းျခင္း ျပဳလုပ္သည္။

ဝတ္စ္ (M. J. Watts) က ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ေရးသားေသာ Political Ecology စာတမ္းတြင္မႈ ႏိုင္ငံေရး ေဂဟေဗဒကို “သဘာဝ (Nature) ႏွင့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း (Society) တို႔၏ ႐ႈပ္ေထြးေသာ ဆက္ႏႊယ္မႈကို နားလည္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းျခင္း” ဟု ဝိၿဂိဳဟ္ျပဳသည္။ သဘာဝရင္းျမစ္မ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္မႈႏွင့္ ထုတ္လုပ္ရယူမႈ ပံုစံမ်ားကို ေစ့ငုစြာ သ႐ုပ္ခြဲေလ့လာျခင္း၊ သဘာဝ ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ က်န္းမာေရးႏွင့္ ဓားမဦးခ်မပ်က္ ထိန္းထားႏိုင္ေသာ သက္ေမြးမႈမ်ား အတြက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားမွတဆင့္ အထက္ေဖာ္ျပပါ ႐ႈပ္ေထြးေသာ ဆက္ႏႊယ္မႈကို နားလည္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းျခင္းျဖစ္သည္။

ရည္မွန္းခ်က္မွာ အသိပညာ၊ အာဏာႏွင့္ လက္ေတြ႔က်င့္သံုးမႈ (Knowledge, Power and Practice) ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး၊ တရားမွ်တမႈႏွင့္ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္မႈ (Politics, Justice and Governance) ျဖစ္သည္။

၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ပင္ စေတာက္ (P. Stott) ႏွင့္ ဆူလီဗန္ (S. Sullivan) တို႔က “ႏိုင္ငံေရး ေဂဟေဗဒ – သိပၸံပညာ၊ အစဥ္အလာယံုၾကည္မႈႏွင့္ ပါဝါ” (Political Ecology: Science, Myth and Power) ဟူေသာ စာအုပ္ကို တည္းျဖတ္ထုတ္ေဝသည္။ ႏိုင္ငံေရး ေဂဟေဗဒဆိုသည္မွာ တျခားေရြးစရာ ျဖစ္ႏိုင္ေျခမရွိခ်ိန္တြင္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ယိုယြင္းေအာင္ ျဖစ္ေစေသာ အေၾကာင္းရင္းျဖစ္သည့္ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ား၊ ယင္းသို႔ လုပ္ေဆာင္ရန္ တြန္းအားေပးေနသည့္ ႏိုင္ငံေရး အေျခအေနကို စူးစမ္းေလ့လာျခင္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ သစ္ေတာမ်ား ျပဳန္းခဲ့ရသည့္ အေျခအေနမ်ိဳး ဥပမာ ေပးႏိုင္သည္။

အမ်ားလက္ခံထားၿပီးေသာ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ အစဥ္အလာယံုတမ္းမ်ားကို စူးစမ္းၿပီး ျပန္လည္ ပံုစံခ်ၾကည့္ျခင္း ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ ႏိုင္ငံတကာ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးဆိုင္ရာ သင္ၾကားခ်က္မ်ား (Discourses) မွတဆင့္ လက္ခံထားၾကၿပီးေသာ တရားေသပံုစံမ်ားကို ျပန္လည္ ေနရာခ်ထားၾကည့္ျခင္း ျဖစ္သည္။

ရည္ရြယ္ခ်က္အားျဖင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ ေျပာေနက် စကားမ်ား၏ ႏိုင္ငံေရး မ်က္ႏွာစာမ်ား (Political Diemnsions) ကို သ႐ုပ္ေဖာ္သည္။ အမ်ားလက္ခံထားၾကသည့္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ယိုယြင္းက်ဆင္းလာမူ အယူအဆမ်ားျဖင့္ ဖြဲ႔တည္ထားသည့္ အဓိက လက္ဆင့္ကမ္း ေျပာဆိုခဲ့မႈမ်ားကို ၿဖိဳဖ်က္ပစ္ေရး ျဖစ္သည္။ တေၾကာင္းစြဲ လားရာသို႔ ဦးတည္ေနမႈ မျဖစ္ေစရန္ ျပန္လည္ပံုစံခ်ၾကည့္ေရးလည္း ျဖစ္သည္။

၂၀၀၄ ခုႏွစ္ထုတ္ ေပါလ္ ေရာ္ဘင္ (Paul Robbins) ၏ Political Ecology: A Critical Itroduction (ႏိုင္ငံေရး ေဂဟေဗဒ – ေဝဖန္ဆန္းစစ္ မိတ္ဆက္) စာအုပ္တြင္ ႏိုင္ငံေရး ေဂဟေဗဒသည္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ပ်က္ဆီးယိုယြင္းျခင္းႏွင့္ ဖယ္က်ဥ္ခံရေသာ အသိုင္းအဝန္း၊ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ ပဋိပကၡ၊ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရးႏွင့္ ထိန္းခ်ဳပ္မႈ၊ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ သ႐ုပ္ခြဲမႈမ်ားႏွင့္ လူမႈ လႈပ္ရွားမႈမ်ား ပါဝင္သည္ဟု ၿခံဳငံုေဖာ္ျပထားသည္။

Advertisements

Leave a comment

Filed under Environment, Political Ecology

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s