ျမန္မာ-မြတ္စလင္ မုန္းတီးမႈေတြ ဘယ္လို အျမစ္တြယ္ခဲ့သလဲ

_1-1350745670

ျမန္မာ-မြတ္စလင္ မုန္းတီးမႈေတြ ဘယ္လို အျမစ္တြယ္ခဲ့သလဲ

(က)

တကယ္ေတာ့ ျမန္မာ-မြတ္စလင္၊ ျမန္မာ-တ႐ုတ္ မုန္းတီးမႈ ႏွစ္စမ်ိဳးစလံုး ျမန္မာျပည္မွာ ဆယ္စုႏွစ္နဲ႔ခ်ီ အျမစ္တြယ္ၿပီး ခ်ိန္ကိုက္ဗံုးလို ျဖစ္ေနတာကေတာ့ ျငင္းမရတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။ ဒီေနရာမွာ ျမန္မာ-မြတ္စလင္ မုန္းတီးမႈကိုပဲ ကြက္ၿပီး ေလ့လာၾကည့္မယ္။ အရွိတရားမ်ားနဲ႔ ျဖစ္ႏိုင္ေျခမ်ားကိုသာ ထည့္တြက္မွာ ျဖစ္လို႔ ႏွစ္ဖက္စလံုး နာခ်င္နာမယ္၊ သာခ်င္သာမယ္။

တရားဝင္ ေျပာဆို ေဖာ္ျပျခင္း မရွိတဲ့ ေနာက္ကြယ္က Factor ေတြ၊ ျပဌာန္းျခင္း မရွိေပမယ့္ လက္ေတြ႔အရွိတရားေတြ၊ ေခတ္နဲ႔ စနစ္၊ တသီးပုဂၢလမွသည္ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒအထိ အႏွစ္ခ်ဳပ္ အက်ဥ္းထုတ္ၾကည့္မယ္။ စံုခ်င္မွလည္း စံုမယ္။ အျမင္ေတြ ထပ္ထည့္ၾကည့္တာေပါ့။

(ခ)

(၁) ခ်စ္တီးကုလား၊ ေခၚေတာကုလား စတာေတြဟာ ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ လူထုၾကားမွာ ႏွိမ္တဲ့အသံုးအႏႈန္း၊ မႏွစ္ၿမိဳ႕တဲ့ အျမင္ေတြနဲ႔ စာေပေတြမွာ ထင္ဟပ္ထားခဲ့တယ္။

(၂) ဟိုးအရင္ကေတာ့ ပန္ခ်ာပီ၊ ဟိႏၵဴ၊ ခ်စ္တီး၊ ေခၚေတာ၊ မြတ္စလင္ စသျဖင့္ ခြဲျခားေခၚၾကတယ္။ ပညာတတ္ ပန္ခ်ာပီႀကီးေတြဟာ ဟိုးအရင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းေတာ္မွာ ပါဠိဘာသာျပ ဆရာေတြ ျဖစ္ခဲ့ဖူးတယ္။ ဟိႏၵဴေတြရဲ႕ အယူဝါဒနဲ႔ ျမန္မာေတြ သက္ဝင္တဲ့ မိ႐ိုးဖလာ ဗုဒၶဘာသာက ဆန္႔က်င္မႈ သိပ္မရွိဘဲ ေဒြးေရာယွက္တင္ ရွိခဲ့တယ္ (ဥပမာ – ယၾတာေျခၿပီး အုန္းသီးခြဲတယ္။ ကာလီမယ္ေတာ္ကို လႉဒါန္းဖို႔ ေဗဒင္ဆရာေတြက အႀကံေပးတယ္၊ ဟိႏၵဴေတြက ဘုရားလွည့္ရင္ ေဂါတမ ဗုဒၶကို ထည့္တယ္)။ ဆရာႀကီး ဦးရာဇတ္တို႔၊ ဗိုလ္မႉး ဘရွင္တို႔ကေန က်ားဘၿငိမ္း၊ စာေရးဆရာ၊ ကာတြန္းဆရာ ဦးကံခြ်န္ စတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ားဟာ ထင္ရွားတဲ့ မြတ္စလင္ႀကီးေတြ ျဖစ္ၾကပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ စစ္အစိုးရလက္ထက္ ေနာက္ပိုင္း (အတိအက် ျပန္ေလ့လာဖို႔လို) မွာ ကုလားဆင္ မွန္သမွ် “ကုလား” လို႔ သိမ္းႀကံဳး ေခၚေဝၚလိုက္ၾကၿပီး ေရာေထြးကုန္တယ္။ ကုလားဆင္နဲ႔ ကုလားမွန္ရင္ အတြင္းက်ိတ္ၿပီး မုန္းေနၾကေတာ့တယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ …။ (အခုေရးတာမွာလည္း ခြဲျခားမႈ မဟုတ္သည့္တိုင္ ျဖစ္ပ်က္ေနသည့္အတုိင္း လိုအပ္သလို ကုလားလို႔ သံုးစြဲသြားပါမယ္)

(ဂ)

(၁) “ကိုယ္ေတာ့္ ဂ႐ုဏာ” ကေန “အမ်ိဳးေပ်ာက္မွာ စိုးေၾကာက္ပါသည္” ဆိုတဲ့ စာအုပ္၊ တိတ္ေခြေတြ တိတ္တဆိတ္ လက္သိပ္ထိုး ေဝမွ်ၾကတာေတြဟာ ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြၾကား စိမ့္ဝင္ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနခဲ့တာ ဆယ္စုႏွစ္ မ်ားစြာၾကာတယ္။ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္နဲ႔ အမ်ိဳးသားေရး ဝါဒီမ်ားကလည္း မုန္းတီးေရးတရားေတြ ေဟာခဲ့ၾကတယ္။ အစိုးရဝါဒျဖန္႔ေတြမွာ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြကို လက္ညိွဳးထိုးေပမယ့္ ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ မုန္းတာက တျခားျဖစ္ေနတယ္။

(၂) စစ္အစိုးရက တဖက္မွာ ဒါမ်ိဳးေတြကို လ်စ္လ်ဴ ႐ႈခဲ့သလို တဖက္မွာလည္း လူမ်ိဳးျခား စီးပြားေရးသမားေတြနဲ႔ ပလဲပနံသင့္ခဲ့တယ္။ ဒါေတြကို ေတြ႔ႀကံဳသိျမင္ခဲ့ၾကတဲ့ ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြဟာ စစ္အစိုးရနဲ႔အတူ ကုလား၊ တ႐ုတ္ေတြကို မုန္းတီးခဲ့တယ္။

(၃) တဖက္မွာလည္း မြတ္စလင္မ်ားဟာ ယခင္ (ပေဒသရာဇ္ေခတ္မွသည္ မဆလေခတ္အထိ) ျမန္ျပည္ဖြား ေရွးမြတ္စလင္ႀကီးမ်ားလို ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ဝန္းက်င္နဲ႔ ေပါင္းစည္းေရာဝင္မႈ (Integrated) မရွိဘဲ သိသိသာသာ ခြာထြက္ၿပီး အတြင္းပိတ္ အသိုင္းအဝိုင္းလို ျဖစ္လာတယ္။ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးေတြကို ဘာသာတြင္း သိမ္းသြင္းေရး၊ သိမ္းသြင္းႏုိင္သူေတြကို ေထာက္ပံ့ေပးေရး ဆိုတာေတြကို ျပဳလုပ္တယ္လို႔ ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြက ယံုၾကည္ၿပီး မုန္းတီးမႈေတြ ပိုပြားခဲ့တယ္။ က်ယ္ျပန္႔တဲ့ အတိုင္းအတာ မျဖစ္ေတာင္ အျဖစ္အပ်က္တခ်ိဳ႕ဟာ ယံုၾကည္ေစတဲ့ အေထာက္အထား ျဖစ္ခဲ့ၾကေၾကာင္း လက္လွမ္းမီသေလာက္ ေမးျမန္းခဲ့တဲ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ အမ်ားအျပားက အခိုင္အမာ ေျပာဆိုၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ စာရင္းအင္း၊ ေလ့လာမႈ၊ ေျဖရွင္းမႈ အလ်ဥ္းမရွိၾကေပမယ့္ ျပင္းထန္တဲ့ ေလာင္စာေတြ ျဖစ္ေနတာကို ေတြ႔ရတယ္။

(ဃ) ဒီျပႆနာေတြကို အျမစ္လွန္တဲ့ အခါ ရခိုင္ျပည္နယ္ကို ေမ့ထားလို႔ မရဘူး။ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး ေလ်ာ့လ်ဲမႈ၊ လာဘ္စားမႈေတြေၾကာင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နယ္စပ္က တရားမဝင္ ခိုးဝင္မႈေတြ၊ အေျခခ်မႈေတြကို ရခိုင္ျပည္နယ္ ျပင္ပက ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြက တခ်ိန္လံုး နားစြင့္ေနၾက၊ သတင္းဖလွယ္ေနၾကတယ္ဆိုတာ ထည့္သြင္းတြက္ခ်က္ရမယ့္ Factor တခုျဖစ္တယ္။ ျမန္မာျပည္ဖြား၊ ျမန္မာ့ဝန္းက်င္မွာ Integrated ျဖစ္၊ အသားက်ေနတဲ့ မြတ္စလင္မ်ားဟာ ျမန္မာစကား မေျပာတတ္၊ ျမန္မာျပည္ဖြားလား၊ ခုိးဝင္ အေျခခ် ေနထိုင္သူလား မသိတဲ့ မြတ္စလင္မ်ားနဲ႔အတူ သိမ္း႐ံုးအထင္လြဲ ခံရၿပီး ပစ္မွတ္ေတြ အျဖစ္ခံၾကရတယ္။ ၈၈ မ်ိဳးဆက္ ကိုျမေအး စသူတို႔လည္း ၾကားညွပ္ခဲ့ရတယ္။

(င) တျခားတဖက္မွာလည္း ပြင့္လင္းျမင္သာမႈမရွိ၊ စစ္အစိုးရ အေၾကာက္တရားေအာက္က ျမန္မာအသိုင္းအဝိုင္းကလည္း သံသယေတြ ႀကီးထြားခဲ့တယ္။ အဲဒီအတြင္း ကမာၻ႔အေရးအခင္းမ်ားကလည္း ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာ လူထု အျမင္အေပၚ သက္ေရာက္မႈေတြ ရွိခဲ့တယ္။ အနီးစပ္ဆံုးအားျဖင့္ ေျခေျချမစ္ျမစ္ မသိၾကသည့္တိုင္ ထိုင္းေတာင္ပိုင္းမွာ ဗုဒၶဘာသာေတြအေပၚ မြတ္စလင္ အစြန္းေရာက္ေတြရဲ႕ တိုက္ခိုက္မႈမ်ိဳးကိုလည္း နားစြင့္ေနခဲ့ၾကတယ္။

(စ) အေျခအေန အရပ္ရပ္ေအာက္မွာ ႏွစ္ဖက္စလံုးရဲ႕ သံသယဟာ ေၾကာက္စရာေကာင္းေအာင္ ႀကီးထြားခဲ့တယ္။ Integrated ျဖစ္ၾကတဲ့ ၾကားေန သေဘာထား အလယ္အလတ္ ျမန္မာ မြတ္စလင္မ်ားအဖုိ႔ ႏွစ္ဖက္ရဲ႕ သံသယမ်ားၾကားမွာ ၾကားညပ္ေနခဲ့တယ္။ ထို႔အတူ မြတ္စလင္ မိတ္ေဆြေတြရွိတဲ့ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာေတြအဖို႔လည္း မိတ္ေဆြမ်ားအေပၚ ခင္မင္မႈနဲ႔ တခ်ိဳ႕ေသာ သီးျခား အစြန္းေရာက္ မြတ္စလင္ေတြ အၾကားမွာ ထားရွိရမယ့္ ဆက္ဆံေရးအေပၚ ဒြိဟေတြ ျဖစ္ခဲ့တယ္။

(ဆ) စစ္အာဏာရွင္ လက္ေအာက္မွာ ဆယ္စုႏွစ္နဲ႔ခ်ီၿပီး ဆင္းရဲတြင္းနက္၊ ပညာေရးေတြပ်က္စီး၊ ခြဲျခားဖိႏွိပ္မႈေတြရဲ႕ တျခားရလဒ္အျဖစ္ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး မုန္းတီးမႈေတြ ရွင္းမရေအာင္ ျဖစ္ခဲ့တယ္။ တရပ္တည္းသား ကစားဖက္ပဲ၊ အိမ္နီးခ်င္းပဲ၊ သာေရးနာေရး မကင္းၾကသူမ်ားပဲ ဆိုတဲ့ အျမင္ေတြ ဆိတ္သုဥ္းသြားတယ္။ ကုလားပဲ … ဗုဒၶဘာသာဝင္ပဲဆိုတဲ့ “Us” or “Them” အျမင္ေတြ ႏုတ္မရေအာင္ အျမစ္တြယ္သြားတယ္။ စစ္အစိုးရ ေလာင္းရိပ္ေအာက္က လြတ္ခ်ိန္မွာ ယဥ္ေက်းမႈစံု ေနတဲ့ ျမန္မာ့လူမႈ အဖြဲ႔အစည္း တခုလံုးဟာ တဖက္နဲ႔ တဖက္ သည္းခံႏိုင္မႈ (Tolerance) နည္းပါးတဲ့ အေျခအေနဟာ ထင္သာျမင္သာ ျဖစ္တယ္။ မ်ိဳးဆက္နဲ႔ ခ်ီၿပီး မိႈင္းမိသြားတဲ့ အေနအထားဟာ ရွင္းလင္းဖို႔ေရာ၊ နားလည္ဖို႔ပါ အင္မတန္ ခက္ခဲမွာျဖစ္တယ္။

(ဇ) ႏွစ္ဖက္ေသာ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းေတြၾကားမွာ –

(၁) “လက္ခံႏိုင္ေသာ မည္သည့္အေျခအေန၌ မဆို” ပိုမိုပူးေပါင္းၾကည့္ဖို႔ လိုေနတယ္လို႔ ထင္တယ္။

(၂) သံသယေတြ ရွင္းႏိုင္ဖို႔ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ လိုတယ္။

(၃) ႏွစ္ဖက္စလံုးမွာ စူးဝင္ေနတဲ့ အစြန္းေရာက္ ဆူးေတြကို ေသခ်ာ ေရြးခ်ယ္ ႏုတ္ပစ္ဖို႔၊ ႏုတ္ပစ္ရဲၾကဖို႔ လုိတယ္။ ၿပီးေနာက္ ႏွစ္ဖက္စလံုး အေလွ်ာ့အတင္း လုပ္ဖို႔လည္း လိုအပ္ပါတယ္။

(၄) ႏိုင္ငံေတာ္ကို သစၥာရွိမႈ၊ ႏိုင္ငံသားအခ်င္းခ်င္း သင့္တင့္ညီညြတ္မႈ၊ ေနထိုင္သည့္ ႏိုင္ငံတြင္ ေပါင္းစည္းႏိုင္စြမ္း၊ မိမိ သက္ဆိုင္ရာ ဘာသာတရားအေပၚ အေလးထားမႈ၊ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒ မ်ားဟာ တခုနဲ႔တခု လိုင္းျပတ္ဖို႔လိုသလို၊ သူ႔ေနရာနဲ႔ မွန္ကန္ေအာင္ တြဲစပ္ေရး လုပ္ဖို႔လည္း လိုေနတယ္လို႔ ထင္ျမင္မိပါတယ္။

(စ်) ကိုယ္ ဖတ္မွတ္ ေလ့လာသေလာက္ကေတာ့ ဒီေလာက္ကေလးပဲ ေျပာႏိုင္တယ္။ အမ်ားႀကီး လိုေနဦးမယ္။ အရွိအတိုင္း ျမင္တာေရးတာေတာ့ တြင္းေျဖာင့္ကို ဝင္သလို ေခ်ာမယ္ မဟုတ္ဘူး။ ဒီလို ပိႆေလး ေဘးပစ္ ေရးလို႔ နာခ်င္လည္း နာၾကမယ့္၊ ဘဝင္က်ခ်င္လည္း က်ၾကမယ္။ လြတ္လပ္စြာ ကြဲလြဲႏိုင္ပါတယ္။ လြတ္လပ္စြာလည္း unfriend သို႔မဟုတ္ block ႏိုင္ပါတယ္။

ခင္မင္လ်က္

သင္ကာ

ဧၿပီ ၈၊ ၂၀၁၃

* * *

က်ေနာ္ ခုနေရးတဲ့ ပို႔စ္မွာ တခုလစ္ဟာေနတယ္။ အဲဒါက လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို သ႐ုပ္ခြဲၾကည့္ဖို႔ပဲ။ သမိုင္းေနာက္ခံ၊ ေခတ္စနစ္နဲ႔ ယံုၾကည္မႈေတြအေပၚ သံုးသပ္ၾကည့္ေပမယ့္ ႏွစ္ဖက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ အမ်ိဳးအစားအျပင္ ၾကားေန ဥပေဒစိုးမိုးေရး လုပ္ကိုင္ရန္ တာဝန္ရွိသူေတြကိုလည္း သ႐ုပ္ခြဲၾကည့္သင့္တယ္။ က်ေနာ္က Factor ေတြကို ထည့္ေျပာခဲ့ၿပီး Actor (လူမႈသိပၸံဘာသာရပ္မွာ ဆက္ႏႊယ္ေနသည့္ ပါဝင္လုပ္ေဆာင္ေနၾကသူလို႔ အဓိပၸာယ္ယူပါတယ္) ေတြကို ေမ့ခ်န္ထားခဲ့တယ္။ ဒီကေန ျဖည့္လိုက္မယ္။

၁) အစြန္းေရာက္သူမ်ား

-ဘာသာေရး ယံုၾကည္မႈ သက္သက္ အစြန္းေရာက္သူ

-အက်ိဳးရွာလို၍ ခုတံုးလုပ္ အစြန္းေရာက္သူ

၂) မသိႏိုးနားမ်ား

-ေသခ်ာစြာ မသိဘဲ ဘာသာေရးကို မ်က္စိမွိတ္ယံုသူ

-အာဏာရွိသူမ်ားကို မလြန္ဆန္ႏိုင္၍ လိုက္ၿပီး မိုက္ရသူမ်ား

-ၾကားဖူးနားဝျဖင့္ မ်က္ကန္း မ်ိဳးခ်စ္မ်ား

၃) ေရႊျပည္ေအးသမားမ်ား

-ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ေနလိုသည့္ ႏွစ္ဖက္ဘာသာဝင္မ်ား

-မိမိဘက္ အသီးအသီးတြင္ အစြန္းေရာက္ၾကေၾကာင္း သိေသာ္လည္း ေျဖရွင္းေရး လမ္းစရွာရန္ မဆိုထားဘိ၊ ကိုယ္တိုင္ ဟိုဘက္ ဒီဘက္ ၾကားညွပ္ေနရသူမ်ား

၄) ထိုအေျခအေနမ်ားႏွင့္ မဆိုင္ေသာ္လည္း ထိန္းသိမ္းရန္ ဥပေဒေၾကာင္းအရ တာဝန္ရွိေနသူမ်ား

-တာဝန္ရွိသူမ်ားက ဘာသာေရး အဓိက႐ုဏ္းမ်ားအတြက္ ႀကိဳတင္ မစဥ္းစားထားခဲ့ျခင္း

-ပဋိပကၡ အေျခအေနတရပ္ကို မကိုင္တြယ္တတ္သျဖင့္ အထက္အမိန္႔ဆိုသည္ကို ေရွး႐ိုးအတိုင္း နာခံဖို႔ ႀကိဳးစားရင္း တာဝန္မဲ့သြားသည့္ တာဝန္ရွိမ်ား၊ လက္ပိုက္ၾကည့္ေနမိသည့္ တာဝန္ရွိသူမ်ား

-အေျခအေနကို ႏိုင္ငံတကာ၊ ေဒသတြင္းႏွင့္ ျပည္တြင္းဟူေသာ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ အမ်ိဳးမ်ိဳးကို အဆင္ေျပေျပ နင္းရန္ ႀကိဳးပမ္းေနရေလေသာ အစိုးရသစ္

* * *

(၂၀၁၂ ႏိုဝင္ဘာလ အေစာပိုင္းတုန္းက ရခိုင္ပဋိပကၡအတြက္ ေရးခဲ့တာကိုလည္း တဆက္တည္း ရွဲလိုက္ပါတယ္)

(ေအာက္ပါ ယူဆသံုးသပ္ခ်က္ေတြဟာ ေန႔တဓူဝ ဖတ္႐ႈ ေလ့လာမိေနတဲ့ ရခိုင္ပဋိပကၡအေပၚ က်ေနာ့္ရဲ႕ အတၱေနာမတိ ပုဂၢလိအျမင္ျဖစ္ပါတယ္။ အၾကမ္းဖ်ဥ္း မွန္းဆခ်က္မ်ားနဲ႔ သမိုင္းစာအုပ္မလွန္ဘဲ မွတ္ဉာဏ္ အားကိုးထားတာေၾကာင့္ ကိုးကားရည္ညႊန္းျခင္း သည္းခံပါ။ လြတ္လပ္စြာ ကြဲလြဲမႈကို အေလးထားပါသည္။ သင္ကာ)

“ရခိုင္ျပည္နယ္ ပဋိပကၡ ဆင္ျခင္ခ်က္မ်ား”

(၁) ဒီအျမင္နဲ႔ သံုးသပ္ခ်က္ေတြက က်ေနာ့္ရဲ႕ ျဖတ္သန္းမႈ၊ ဖတ္႐ႈေလ့လာသေလာက္နဲ႔ ရရွိေနတဲ့ သတင္းအခ်က္မ်ားအေပၚ ဆင္ျခင္သံုးသပ္မႈသာ ျဖစ္ပါတယ္။ အတၱေနာမတိကို အေျခခံၿပီး ပုဂၢလိက ဆင္ျခင္သံုးသပ္ခ်က္ ျဖစ္လို႔ မွန္တယ္/မွားတယ္၊ ပိုတယ္/လိုတယ္၊ ဘက္လိုက္တယ္/မလိုက္ဘူး၊ အဂတိ ကင္းတယ္/မကင္းဘူး ဆိုတာေတြဟာ ကိုယ့္ အဓိပၸာယ္ ေကာက္ယူမႈနဲ႔ ကိုယ္၊ တသီးပုဂၢလ တုံ႔ျပန္ခ်က္လို႔ပဲ ျမင္ပါမယ္။

(၂) ျပႆနာ ရင္းျမစ္မ်ား – ျပႆနာေတြကို အေၾကာင္းရွာတဲ့အခါ အေထြေထြ အေပၚယံသမိုင္း၊ ပထဝီဝင္ အခ်က္အလက္မ်ား ေအာက္မွာ “အုပ္ခ်ဳပ္သူ အာဏာပိုင္ေတြ” နဲ႔ “ျပည္သူလူထု ကိုယ္တိုင္” လို႔ ႐ႈပ္ေထြးတဲ့ ရွည္လ်ားတဲ့ သမိုင္းျမစ္ဖ်ားခံ ရင္းျမစ္ ႏွစ္ခုကို ေတြ႔တယ္။

(၂-က) အုပ္ခ်ဳပ္သူ အာဏာပိုင္ဆိုရာမွာ ဟိုး ပါလီမန္ေခတ္က ႏိုင္ငံေရးအတြက္ ႐ိုဟင္ဂ်ာကို ထည့္ကစားခဲ့တာေတြ၊ ႐ိုဟင္ဂ်ာ ဘာသာနဲ႔ ေရဒီယုိ အသံလႊင့္ခြင့္ျပဳတာေတြကေန ေနာက္ပိုင္း စစ္အစိုးရရဲ႕ အထီးက်န္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္မွာ ဒီ မြတ္စလင္ (အသံုးအႏႈန္း ျပႆနာမွာ ႐ႈ) ေတြကို ရခိုင္ျပည္နယ္ထဲမွာပဲ ေခ်ာင္ပိတ္ထားခဲ့တာ၊ နယ္စပ္ၿခံစည္း႐ိုးမွာ အာဏာပိုင္ေတြ လာဘ္စားၿပီး တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး မရွိခဲ့တာကေန ႀကံ့ခိုင္ေရးပါတီ အႏိုင္ရဖို႔ မြတ္စလင္မ်ားကို အသံုးခ်ခဲ့တာေတြအထိ တဆစ္စီ ျပန္လွန္ရလိမ့္မယ္။

(၂-ခ) ျပည္သူေတြဆီက လာတဲ့ ျပႆနာဟာ အထက္မွာ ဆိုခဲ့တဲ့ ႏုိင္ငံေရးကစားကြက္ေတြ ေရႊ႕တာကို ထပ္ဆင့္ၿပီး ေပါက္ကြဲလာတဲ့ ျပႆနာ ျဖစ္တယ္။ အျပန္အလွန္ သတ္ျဖတ္မႈေတြ ျဖစ္ေစခဲ့တဲ့ မူဂ်ာဟစ္ဒင္ ျပႆနာေတြ၊ ေခ်ာင္ပိတ္မိေနတဲ့ မြတ္စလင္မ်ားရဲ႕ လူဦးေရ တိုးပြားမႈႏႈန္း၊ ျပည္နယ္ ျဖတ္သန္းမႈေတြ တင္းက်ပ္ ပိတ္ပင္ထားတဲ့အတြက္ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ားက မတူတဲ့ ဘာသာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈ ႏွစ္ခုနဲ႔ အတူေနၿပီး အဲဒီဒဏ္ေတြကို တခ်ိန္လံုး ခံရမႈမ်ားဟာ ဆက္စပ္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ျပႆနာမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္မမွာ ေနသူမ်ားဟာလည္း ကုလား (အသံုးအႏႈန္း ျပႆနာမွာ ႐ႈ) နဲ႔ တ႐ုတ္အေပၚ လံုးဝ ၾကည္ျဖဴမႈ ရွိမေနျခင္းဟာလည္း ရခိုင္အေရးမွာ တျပည္လံုး ပါလာၿပီး Public opinion ျဖစ္လာကာ ပဋိပကၡကို အထိနာေစတဲ့ ဆူးတခုျဖစ္တယ္။

(၃) အသံုးအႏႈန္းျပႆနာ – ကုလား၊ ႐ိုဟင္ဂ်ာ၊ ဘဂၤါလီ၊ မြတ္စလင္

(၃-က) ကုလားဆိုတဲ့ အသံုးအႏႈန္းဟာ ႏွိမ္တဲ့ အသံုးအႏႈန္းဆိုၿပီး ျပႆနာ ေပၚေနတယ္။ ျမန္မာေတြက ဟိႏၵဴ၊ မြတ္စလင္၊ ပန္ခ်ာပီ အပါအဝင္ အာရတ္မ်ားအထိ ကုလားလို႔ အရပ္သံုး သိမ္းႀကံဳး သံုးႏႈန္းလာၾကတယ္။

(၃-ခ) ႐ိုဟင္ဂ်ာ – သမိုင္းဆရာမ်ား၊ မႏုႆေဗဒ ပညာရွင္မ်ား၊ ဘာသာေဗဒပညာရွင္မ်ား ကိုယ္တိုင္ မရွင္းႏိုင္တဲ့ အသံုးအႏႈန္းျဖစ္တယ္။ ဒီအသံုးအႏႈန္းရဲ႕ ေနာက္ကြယ္မွာ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ၊ လူမ်ိဳးေရးဆိုင္ရာ၊ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ၊ ရပိုင္ခြင့္ဆိုင္ရာဆိုတဲ့ မဆံုးႏိုင္တဲ့ သမိုင္းခ်ီ ျပႆနာေတြကို ႀကိဳကန္ၿပီး အႀကီးအက်ယ္ ကြဲလြဲေနၾကတာျဖစ္တယ္။

(၃-ဂ) ဘဂၤါလီ – ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ကေတာင္ ျမန္မာျပည္က မြတ္စလင္ေတြကို ဘဂၤါလီလို႔ သံုးတာ သေဘာမေတြ႔တာ ဖတ္ရပါတယ္။ ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ႏွစ္ေပါင္းရာခ်ီၿပီး ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ားနဲ႔ အတူေနခဲ့တဲ့ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ ကမန္လူမ်ိဳးေတြကလည္း သူတို႔ဟာ ဘဂၤါလီမဟုတ္ဘူးလို႔ ဆိုၾကပါတယ္။

အထက္ပါ အသံုးအႏႈန္းျပႆနာ အရပ္ရပ္ကို ေရွာင္လႊဲဖို႔ မြတ္စလင္ဆိုတဲ့ အသံုးဆီ ဦးလွည့္သြားၾကပါတယ္။

(၃-ဃ) မြတ္စလင္ – ကုလား၊ ႐ိုဟင္ဂ်ာနဲ႔၊ ဘဂၤါလီ ဆိုတဲ့ အသံုးေတြကို ေရွာင္လြဲဖို႔ မြတ္စလင္ဆိုၿပီး သံုးလာၾကပါတယ္။ ဒီလို မြတ္စလင္လို႔ သံုးတာဟာလည္း ရခိုင္ျပည္နယ္ ျပင္ပရွိ ျမန္မာျပည္ဖြား အစၥလာမ္ဘာသာဝင္မ်ားနဲ႔ ေရာေထြးၿပီး ျပႆနာ ႐ႈပ္ေထြးႏိုင္တယ္လို႔ ယူဆၾကျပန္ပါတယ္။

(၃-င) အလြတ္သေဘာ ကိုယ့္ဖာသာ ေလ့လာၾကည့္တဲ့အခါမွာ အသံုးအႏႈန္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ “ကုလား” – ျပႆနာနဲ႔ ကန္႔ကြက္မႈ ၁၀၀ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ “႐ိုဟင္ဂ်ာ” – ျပႆနာနဲ႔ ကန္႔ကြက္မႈ ၈၀ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ “ဘဂၤါလီ” – ျပႆနာနဲ႔ ကန္႔ကြက္မႈ ၇၀ ရာခိုင္ႏႈန္းနဲ႔၊ “မြတ္စလင္” – ျပႆနာနဲ႔ ကန္႔ကြက္မႈ ၄၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ ရွိတယ္လို႔ အၾကမ္းဖ်ဥ္း ေျပာခ်င္ပါတယ္။ (မီဒီယာေကာ္မန္႔မ်ား၊ ေဖ့စ္ဘုတ္ ေဆြးေႏြးခ်က္မ်ားနဲ႔ အလြတ္သေဘာ သေဘာထား ေမးျမန္းခ်က္မ်ားအေပၚ အလြတ္သေဘာ အၾကမ္းဖ်ဥ္း ယူတာပါ)

(၄) ေနာက္ဆံုး ရခိုင္ျပည္နယ္ ပဋိပကၡနဲ႔ ယင္းအေပၚ တံုျပန္႐ိုက္ခတ္မႈမ်ားဟာ လူမ်ိဳးေရးနဲ႔ ဘာသာေရး ျပႆနာ မဟုတ္လို႔ အစိုးရတာဝန္ရွိသူမ်ား၊ မီဒီယာမ်ားက ထိမ္းသိမ္းၿပီး ေရးသား ေဖာ္ျပၾကပါတယ္။ ဒါဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ေရွး႐ႈဖို႔နဲ႔ ပဋိပကၡေတြ မႀကီးထြားေရးအတြက္ လုပ္ကို လုပ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ အဲဒါေတြ ထည့္မတြက္ဘဲ အရပ္ေတြး မေထာက္မညွာေတြးလိုက္ရင္ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး ျပႆနာဆိုတာ ျငင္းဖို႔ ခက္ပါတယ္။ ဒါကိုလည္း ပညာရွင္မ်ား၊ ေလ့လာသူမ်ားက စတင္ ေထာက္ျပေနၾကပါၿပီ။ ဒီလို အနာရင္းလာတာေတြကလည္း အပိုဒ္ (၂-က) နဲ႔ (၂-ခ) ျပႆနာေတြကို စစ္စစ္ေပါက္ေပါက္ေတြးရင္ ျမစ္ဖ်ားခံတာေတြကို ျမင္ႏိုင္မွာပါ။

(၅) ရပ္တည္ခ်က္ အကြဲအၿပဲမ်ား – လူမ်ိဳး အခ်င္းခ်င္း ကြဲကြဲ၊ ဘာသာေရးအရ ကြဲကြဲ၊ အစိုးရနဲ႔ လူထုပဲ ကြဲကြဲ၊ လူထုနဲ႔ မီဒီယာပဲကြဲကြဲ၊ ျပည္တြင္းနဲ႔ ျပည္က ပါဝင္ပတ္သက္လာသူေတြပဲ ကြဲကြဲ ရွိသမွ် အကြဲေတြကို ခ်ဳပ္လိုက္ရင္ (က) လူမ်ိဳးေရးကို အေျခခံၿပီးကြဲတယ္ (ရခိုင္၊ ဗမာေတြနဲ႔ တဖက္က ဘဂၤါလီေတြ)၊ (ခ) ဘာသာေရးကို အေျခခံၿပီး ကြဲတယ္ (ဗုဒၶဘာသာဝင္နဲ႔ အစၥလမ္ ဘာသာဝင္)၊ (ဂ) ခံယူခ်က္ကို အေျခခံၿပီး ကြဲတယ္ (အမ်ိဳးသားေရးဝါဒီမ်ားနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရး ႐ႈေထာင့္က ၾကည့္သူမ်ား)။

ကြဲလြဲခ်က္ေတြနဲ႔ စပ္လ်ဥ္းရင္ တေယာက္ေယာက္ဟာ တခုခုရဲ႕ တဖက္ဖက္မွာ ရွိေနၾကတာခ်ည္းပါပဲ။ အားလံုးဟာ အေၾကာင္းျပခ်က္ ကိုယ္စီရွိတယ္။ အဲဒီ ရပ္တည္ခ်က္ အကြဲအၿပဲကို ဆင္ျခင္တဲ့အခါ ေအာက္ပါ ခြ်တ္ယြင္းခ်က္ေတြကို ျပႆနာအျဖစ္ ေတြ႔မိတယ္။

(၆-က) လူမ်ိဳးေရး အေျခခံ သေဘာထားကြဲမႈမွာ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ မြတ္စလင္မ်ားရဲ႕ အေျခအေနကို တျခား ကြာလွမ္းတဲ့ တိုင္းရင္းသားမ်ားနဲ႔ ၿမိဳ႕ျပေနသူမ်ားက ေရရာစြာ မသိၾကဘူး။ သာမန္ လူထုမဆိုထားနဲ႔ မီဒီယာေတြ ကိုယ္တိုင္ကလည္း အခင္းျဖစ္မွ သြားေရာက္ေလ့လာ၊ ႐ႈျမင္သံုးသပ္ၾကတာျဖစ္ၿပီး “ေရရွည္ အျမစ္တြယ္လာတဲ့ ဇာစ္ျမစ္ ျပႆနာ” ကိုေရာ “အဲဒါကေန ဆင့္ပြားလာတဲ့ မီးေတာက္ ျပႆနာေတြ” ကိုေရာ ေရေရရာရာ နားမလည္ၾကဘူး။ နားလည္ေအာင္ ရွင္းျပႏိုင္သူေတြလည္း မရွိဘူး။ အားကိုးရမယ္လို႔ ယူဆရတဲ့ ႏွစ္ဖက္ သတင္းရင္းျမစ္မ်ားဟာလည္း သူတို႔လိုရာကိုသာ ပံုသြင္းၿပီး ေျပာဆိုေနၾကတာ မ်ားတယ္။ အဲဒါနဲ႔ပဲ အေပၚယံျပႆနာေတြ အေပၚမွာသာ ေဝ့လည္ၿပီး လိုရင္းကို မတူးဆြႏိုင္ျဖစ္ေနၾကတယ္။ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိသူေတြကလည္း ေရာဂါမသိေတာ့ ေဆးၿမီတိုနဲ႔ ဇြတ္ကုေနၾကတယ္။

(၆-ခ) ဘာသာေရး အေျခခံ သေဘာထားကြဲမႈမွာ ဘာသာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ခံစားခ်က္ အၿငိဴးအေတး၊ အထိနာခဲ့မႈေတြကို ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ လူထုထဲ စိမ့္ဝင္ေနတဲ့ ႏႈတ္နဲ႔ လက္ဆင့္ကမ္းေျပာဆိုမႈေတြ၊ တိတ္တဆိတ္ ခိုးဝွက္ဖတ္႐ႈၾကတဲ့ ေရးသားခ်က္ေတြ၊ လူထုအတြင္း ျဖစ္ေနတဲ့ သံသယေတြကို မီးရဲလာေစတဲ့ ေဒသတြင္းနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာ ပဋိပကၡေတြေၾကာင့္ ျပည္တြင္းမွာ ဖံုးလွ်ိဳးကြယ္လွ်ိဳး ျဖစ္ေနတဲ့ တအံုေႏြးေႏြး ျပႆနာဟာ တကယ္လို႔ အျမစ္က ဆြဲႏႈတ္မယ္ဆိုရင္ေတာင္ ဘယ္က စၾကလိမ့္မလဲလို႔ စဥ္းစားမရပါ။ ဒီလို လူထုအတြင္း ျဖစ္ေနတဲ့ အျမင္မၾကည္လင္မႈေတြ၊ သံသယေတြဟာ ခ်ိန္ကိုက္ဗံုး ျဖစ္ေနတယ္။

(၆-ဂ) ခံယူခ်က္ အကြဲအၿပဲကေတာ့ အျမင့္ဆံုး အထြဋ္အထိပ္ ျပႆနာ ျဖစ္တယ္။ အရွင္းလင္းဆံုးေျပာရရင္ အမ်ိဳးသားဝါဒီမ်ားဘက္က ေနသူမ်ားရဲ႕ လက္ေတြ႔ ပတ္ဝန္းက်င္ သံသယမ်ားကေန အနာဂတ္ စိုးရိမ္ပူပန္မႈေတြအထိကို လူ႔အခြင့္အေရးသမားေတြက ေသခ်ာနားမလည္၊ နားလည္ဖို႔ မႀကိဳးစားသလို အေသးအဖြဲလို႔ ထင္ျမင္ေနတယ္။ သမိုင္းနဲ႔ခ်ီၿပီး ႐ႈပ္ေနတဲ့ ခ်ည္ခင္ႀကီးကို လက္လွည့္စက္လွည့္ ကိရိယာေလး ေပးလိုက္တာနဲ႔ အလြယ္တကူ တျဖည္းျဖည္း ရွင္းလို႔ရမယ္လို႔ ထင္ေနတယ္။ သူတို႔ေပတံနဲ႔ သူတို႔ တိုင္းထြာေနၾကတယ္။

ထို႔အတူ အမ်ိဳးသားဝါဒီမ်ားဘက္ကလည္း လူ႔အခြင့္အေရး ေခါင္းစဥ္ေအာက္က ဝင္လာသူေတြဟာ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြား ကင္းလြတ္တဲ့ေနရာေတြကေန စြက္ဖက္သူေတြ၊ တလြဲဆံပင္ေကာင္းေနသူေတြလို႔ ဆန္႔က်င္တာကလြဲၿပီး သူတို႔ မျမင္တဲ့အခ်က္ေတြကို ေထာက္ျပ ေခ်ပ သိမ္းသြင္းဖို႔အတြက္ အယူအဆေတြကို မျပႏိုင္ဘူး။

အတိမ္းအေစာင္းမခံတဲ့ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္ဖို႔ ဒါဟာ ကိုယ့္တိုင္းျပည္ရဲ႕ ေရရွည္ျပႆနာျဖစ္ၿပီး ျပင္ပရဲ႕ အျမင္သေဘာထားေတြ၊ “အႏၲရာယ္ႀကီးတဲ့ ဒါေပမယ့္ တရားမွ်တမႈရွိတယ္လို႔ ယူဆႏိုင္တဲ့” အတြင္းေရးျပႆနာ ေတာင္းဆိုမႈေတြဟာ ကာကယံရွင္မ်ား ဆက္လက္ ထမ္းပိုးရမယ့္ အနာဂတ္ဆိုင္ရာကိစၥႀကီး ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ေျခေျချမစ္ျမစ္ ေထာက္ျပ ေခ်ပႏိုင္ဖို႔ လိုေနပါတယ္။

ေခတ္အဆက္ဆက္ ဘယ္သူမွ ေသခ်ာစြာ ေလ့လာမထားတဲ့၊ ေလ့လာထားခ်က္ေတြလည္း ေခတ္မမီေတာ့တဲ့ အခ်က္အလက္ေတြအေပၚ ထပ္ဆင့္ သံုးသပ္ သုေတသနျပဳမႈမ်ား မရွိခဲ့တဲ့ ဒီ ပဋိပကၡ ဇာစ္ျမစ္သဘာဝေၾကာင့္ ဘယ္ ပညာရွင္၊ သုခမိန္ကမွ ဘယ္ဘက္ကိုမဆို နားဝင္ေအာင္ လက္ခံေအာင္ ေျပာႏိုင္မယ့္ အေျခအေန လံုးဝ မရွိတာ ေတြ႔ရတယ္။

(၇) ဆင္ျခင္သံုးသပ္ခဲ့တာေတြကို ျပန္ၾကည့္ရင္ ဒီ ဇာစ္ျမစ္ မေသးလွတဲ့ ျပႆနာႀကီးဟာ အစလည္း ရွိတာ ေသခ်ာၿပီ၊ ေရာဂါလကၡဏာေတြလည္း ေပၚၿပီ၊ အဆံုးမေရာက္ေသးတာ ေသခ်ာတယ္လို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။
အေကာင္းဆံုး ဥပမာေပးခ်င္တာကေတာ့ အလြန္အင္မတန္ ကြ်မ္းက်င္ၿပီး ပူးေပါင္းပါဝင္မႈ အျပည့္ရွိတဲ့ ဆရာဝန္နဲ႔ က်န္းမာေရးပညာရွင္မ်ား အဖြဲ႔ဟာ ဒီ နာတာရွည္ ေရာဂါ မရင့္တရင့္ လူမမာျပႆနာႀကီးကို အခ်ိတ္အဆက္မိစြာ သင့္ေလ်ာ္တဲ့ အတိုင္းအတာနဲ႔ ေမ့ေဆးေပးမႈ၊ သတိႀကီးတဲ့ ခြဲစိတ္မႈ ျဖတ္ေတာက္မႈ၊ ေသခ်ာတဲ့ ခ်ဳပ္လုပ္မႈေတြ ေအာင္ျမင္ေအာင္ အခ်ိန္ယူ လုပ္ကိုင္ၿပီးရင္ ျပန္လည္ နာလန္ထဖို႔နဲ႔ သက္ဆိုးရွည္ဖို႔ အမ်ားႀကီး လုပ္ယူမွ ျဖစ္ေတာ့မယ္ ဆိုတာပါပဲ။

သင္ကာ
ႏိုဝင္ဘာ ၅၊ ၂၀၁၂

Advertisements

Comments Off on ျမန္မာ-မြတ္စလင္ မုန္းတီးမႈေတြ ဘယ္လို အျမစ္တြယ္ခဲ့သလဲ

Filed under Politics, Religion, Research, Review

Comments are closed.