Traditional Thingyan on Modern Social Network

လူမႈကြန္ရက္ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ သႀကၤန္

သူငယ္ခ်င္း …

နင္နဲ႔ငါ အင္တာနက္ ေက်းဇူးနဲ႔မွ အဆက္အသြယ္ ပံုမွန္ ျပန္ရေတာ့တယ္။ ခုမွ စာရွည္ရွည္ေရးျဖစ္ေတာ့မယ္။ နင္တင္မက ငါ့ မိတ္ေဆြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား၊ အဆက္အသြယ္ေတြလည္း အင္တာနက္ကေနတဆင့္ အထူးသျဖင့္ လူမႈကြန္ရက္ျဖစ္တဲ့ ေဖ့စ္ဘုတ္ (Facebook) ငါအမည္ေပးထားတာေတာ့ “မုခစာအုပ္” ေပါ့ဟာ၊ အဲဒီကေန ျပန္ခ်ိတ္မိတယ္။ ျမန္မာျပည္သႀကၤန္ကို မျမင္ရတာ ေလး-ငါး ႏွစ္ရွိၿပီ။ ဒါေပမယ့္ ဒီႏွစ္သႀကၤန္ေတာ့ မုခစာအုပ္ကေန အခ်ိန္မဆိုင္း ျမင္ကြင္းေတြ အကုန္လံုး ျမင္လိုက္ရပါတယ္။

ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ စည္းလြတ္ဝါးလြတ္ အေပ်ာ္

ဟိုးအရင္ကေတာ့ သ႐ုပ္ပ်က္ေျပာေျပာ၊ စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့လြတ္လပ္မႈ ေျပာေျပာ ဒါေတြကို အျပင္မွာ ျမင္႐ံုကလြဲၿပီး အထူးတည္ မွတ္တမ္းတင္ေနၾကတာမ်ိဳး မေတြ႔မိဘူး။ ေသခ်ာေျပာရရင္ ၿပီးခဲ့တဲ့ ၁ ႏွစ္ ၂ ႏွစ္ေလာက္က စၿပီး သႀကၤန္မွာ ဘယ္လို ကဲၾကတယ္ဆိုတာက သႀကၤန္အၿပီးမွာမွ ဓာတ္ပံုေတြ ထြက္လာတတ္တာ သတိထားမိတယ္။

ဒီႏွစ္မွာေတာ့ ေျပာမေနပါနဲ႔ေတာ့။ ေန႔လည္က စည္းလြတ္ဝါးလြတ္ ကမိတယ္ဆိုရင္ပဲ ညေန အြန္လိုင္းေပၚ၊ အထူးသျဖင့္ မုခစာအုပ္ေပၚ ေရာက္ေနၾကပါၿပီ။ အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ လူျမင္ကြင္းမွာ အဝတ္အစား ေလာ္လီၿပီး မဖြယ္မရာ အျပဳအမူနဲ႔ မိန္းကေလးေတြပံုက ပိုမ်ားတာေပါ့။ ဒီေခတ္မွာ ကင္မရာကိုင္တဲ့သူေတြကလည္း မ်ား၊ သတင္းေထာက္ေတြကလည္း လက္ကသြက္၊ အင္တာနက္ကလည္း အဆင္ေျပသလို သံုးၾကဆိုေတာ့ အင္တာနက္ သႀကၤန္ႀကီး၊ မုခစာအုပ္သႀကၤန္ႀကီးပါ က်ေနၾကေတာ့တာေပါ့။

သႀကၤန္မ႑ပ္ေပၚတက္ၿပီး ညကလပ္မွာ ကတဲ့ တိုင္ပတ္အကေတြ ကေနၾကတာ၊ အားလံုးၾကည့္ဖို႔ မသင့္ေလ်ာ္တဲ့ အကေတြကို မူးမူးနဲ႔ ကေနၾကတာ၊ လူျမင္ကြင္းမွာ မိန္းကေလးေတြ အရက္ဘီယာေတြ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေမာ့ေနၾကတာကေတာ့ ဒီႏွစ္ မုခစာအုပ္သႀကၤန္မွာ အေတာ္ ပြဲဆူၿပီး ေဆြးေႏြးၾက ျငင္းခုန္ၾကတဲ့ ကိစၥ တရပ္ပါပဲ။

ေဆြးေႏြးျငင္းခုန္ဆို ေရႊျပည္ႀကီးနဲ႔ ေဝးေနတဲ့သူေတြအဖို႔က အင္တာနက္၊ မုခစာအုပ္တက္ၿပီးေတာ့သာ အလြမ္းေျဖရင္း ၾကည့္ေနၾကတာကိုး။ ကီးဘုတ္နဲ႔ ပက္တဲ့ သႀကၤန္ေပါ့ဟာ။

ဘယ္လို ထိန္းသိမ္းရင္ ေကာင္းမလဲ

ငါ လတ္တေလာ ေရာက္ေနတဲ့ ထိုင္းသႀကၤန္ဟာလည္း ဒီႏွစ္ ျမန္မာသႀကၤန္ထက္ ဟိုးအရင္ႏွစ္ေတြကတည္းက ဆိုးလာတာ ခုထိပါပဲ။ မိန္းကေလးေတြ အက်ႌခြ်တ္ကတာတို႔၊ က်ားကေန မလိင္ေျပာင္းထားသူေတြကလည္း အေပၚပိုင္းဗလာ ကတာတို႔၊ ႐ိုက္ပြဲ ဓားခုတ္ပြဲ ျဖစ္တာတို႔၊ သႀကၤန္အၿပီး စာရင္းခ်ဳပ္ရင္ မဆင္မျခင္ေမာင္းႏွင္လို႔ ရာခ်ီေသၾကတာတို႔ ေက်ာ္မေကာင္း ၾကားမေကာင္းေတြ ထိုင္းသႀကၤန္မွာ အျဖစ္ဆံုးေပါ့။

ခုေတာ့ ထိုင္းမွာ သႀကၤန္မတိုင္ခင္ကတည္းက အစိုးရက ပညာေပးလုပ္ငန္းေတြ အင္တိုက္အားတုိက္လုပ္ၾကတယ္။ “အရက္မေသာက္ရဇုန္” ဆိုတာကို ထိုင္း၊ အဂၤလိပ္ ႏွစ္ဘာသာနဲ႔ အကုန္ျမင္သာေအာင္ ဆိုင္းဘုတ္ေတြ ခ်ိတ္ထားတယ္၊ ယာဥ္ ဆိုင္ကယ္ေတြကို ျမန္ျမန္မေမာင္းဖုိ႔ ပညာေပးတယ္။ မသင့္ေလ်ာ္တဲ့ အျပဳအမႈၾကမ္းတမ္းမႈေတြ မလုပ္ဖို႔ သတိေပးတယ္။

ထိုင္းမွာ တခုအတုယူဖို႔ေကာင္းတာက အစိုးရက ပညာေပးရာမွာ အာဏာကိုအရမ္းမသံုးဘူး၊ အမ်ားစိတ္ဝင္စားေအာင္ ဆြဲေဆာင္မႈရွိရွိ ပညာေပးတယ္။ ဥပမာ – ရဲေမ ေခ်ာေခ်ာလွလွ တသိုက္ဟာ ဝတ္စံုျပည့္နဲ႔ လူ႐ႈပ္တဲ့ ကားလမ္းလည္မွာ ယာဥ္ပညာေပး သီခ်င္းတပုဒ္စာကို လမ္းေၾကာေတြ ပိတ္ကုန္ၿပီး မၾကည့္မေနရျဖစ္ေအာင္ ကျပ ပညာေပးတာမ်ိဳးေပါ့။

ေနာက္ၿပီး သႀကၤန္အတြင္း စည္းလြတ္ဝါးလြတ္ ျပဳမႈသူေတြကို ဓာတ္ပံု၊ ဗီဒီယိုေတြ ႐ိုက္၊ မွတ္တမ္းယူထားၿပီး ေဖ့စ္ဘုတ္လို၊ ဝက္ဘ္ဆိုဒ္လို ေနရာမ်ိဳးမွာ အရွက္ရေအာင္ တင္မယ္ဆိုၿပီး ထိုင္းမွာ ေၾကညာတာ မႏွစ္က ၾကားလိုက္ရေသးတယ္။

ဒီႏွစ္ သႀကၤန္ကို ၾကည့္ၿပီး ျမန္မာျပည္မွာလည္း ေနာင္ႏွစ္ေတြက အလြန္ဆိုးဝါးစြာ ဝတ္ဆင္မႈေတြကို ဘယ္လို မွတ္တမ္းတင္ထားၿပီး အေရးယူမယ္ဆိုတာေတြ၊ မ႑ပ္ေတြကို စည္းကမ္းသတ္မွတ္ေပးတမ်ိဳးေတြ လုပ္ႏိုင္ရင္ ေကာင္းမယ္လို႔ ေတြးမိပါရဲ႕။

ေနာက္ႏွစ္ေတာ့ ႀကီးၾကပ္မႈ လုပ္ရမွာ ေသခ်ာတယ္

ဒီႏွစ္ ျမန္မာသႀကၤန္မွာ အမ်ားလူထု ၾကည့္႐ႈလို႔ ဘယ္လိုမွ မသင့္ေလ်ာ္တဲ့ ပံုေတြ၊ နာမည္ႀကီး အႏုပညာရွင္မေတြသာမက အရပ္သူေတြရဲ႕ ကာအိေျႏၵမရွိတဲ့ ပံုမ်ိဳးေတြ ေဖ့စ္ဘုတ္မွာ အံုနဲ႔ က်င္းနဲ႔ေတြ႔ရတယ္။ အင္တာနက္ေပၚ အဲသလိုတင္မွ လူေတာထဲ၊ မိဘေမာင္ဖားေတြၾကားထဲ အရွက္ရၿပီး ဆင္ျခင္မွာဆိုၿပီး ေထာက္ခံသူလည္း ရွိတယ္။ ဒီလိုျဖင့္ မတင္သင့္ပါဘူး၊ တခါမိုက္မိတာနဲ႔ တသက္လံုးအရွက္ကြဲရပါလိမ့္မယ္ ဆိုၿပီး ကန္႔ကြက္သူလည္း ရွိတယ္။

တကယ္က ဒီကိစၥေတြဟာ တားဆီးလို႔၊ ထိန္းသိမ္းလို႔ ရစေကာင္းတဲ့ ကိစၥေတြပါ။ အဲဒီေတာ့ အထက္မွာ ေျပာခဲ့သလို အစိုးရတာဝန္ရွိသူမ်ားဟာ ပညာေပးျခင္း၊ တျခား ျဖစ္ႏိုင္ေျခရွိတဲ့ နည္းေတြနဲ႔ တပ္လွန္႔ထားၿပီး မျပဳလုပ္ရဲေအာင္ အသိေပးထားျခင္းမ်ား လုပ္သင့္ပါတယ္။

ခရီးသြားလုပ္ငန္းနဲ႔ အမ်ားႀကီး ဝင္ေငြေျဖာင့္ေနတဲ့ ထိုင္းမွာ သႀကၤန္ဟာလည္း အႀကီးအက်ယ္ အက်ိဳးအျမတ္ရရွိရာ ပြဲေတာ္ႀကီး တခုပါပဲ။ စီးပြားေရးရဲ႕ အသံုးခ်ခံ ယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္သြားၿပီ၊ ညကလပ္ထဲက ေဖ်ာ္ေျဖေရးမယ္ေတြ တကမာၻလံုးက ျမင္ေအာင္ ေန႔ခင္းေန႔လည္ စင္ေပၚတက္ကရာ ပြဲေတာ္ႀကီး ျဖစ္ေနၿပီ၊ သႀကၤန္ဟာ ခ်နင္းခံရတဲ့ အခြံသက္သက္ ယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္သြားၿပီ စသည္ျဖင့္ ထိုင္းသတင္းစာေတြက အေတာ္ ေဝဖန္ၾကတာ ဖတ္ရတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံဟာလည္း အခုဆိုရင္ အေျပာင္းအလဲေတြ စတင္ပြင့္လင္းလာၿပီး ခရီးသြားလုပ္ငန္းလည္း ဖြံ႔ၿဖိဳးဖို႔ တာစူေနၿပီ။ ျမန္မာ့မဟာသႀကၤန္ ယဥ္ေက်းမႈကို အမ်ားႀကီး ထိမ္းသိမ္းၾကပ္မတ္လို႔ ရေသးတယ္လို႔ ငါေတာ့ ျမင္မိတယ္။

သႀကၤန္မ႑ပ္ အမည္ ဘိုလို မေပးရ၊ သံခ်ပ္ မထိုးရ ဆိုတာေတြ တင္းၾကပ္မယ့္အစား ခုန အႀကံေပးခဲ့သလို ကိုယ့္ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈကို ေရာက္လာမယ့္ ကမာၻလွည့္ခရီးသြားေတြ အျမင္မွာ ေနခင္းေၾကာင္ေတာင္ ညကလပ္ႀကီးလို႔ မျမင္သြားေရး၊ စည္းလြတ္ဝါးလြတ္ အရက္ေသာက္ပြဲႀကီးလို႔ ျမင္မသြားေရး ျဖစ္ႏိုင္တဲ့နည္းေတြနဲ႔ ပညာေပးျခင္း၊ လူေတြ မလုပ္ရဲေစမယ့္ နည္းေတြနဲ႔ တပ္လွန္႔ထားျခင္းေတြ မျဖစ္မေန လုပ္ရေတာ့မယ္လို႔ ငါေတာ့ ထင္ျမင္မိေတာ့ပါပဲ။

ေမာင္ဘုန္း
(ဧၿပီ၊ ၂၀၁၂)
(The SUNDAY Journal တြင္ ေဖာ္ျပၿပီး)

Advertisements

Leave a comment

Filed under Article

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s