ေခတ္အမ်ိဳးမ်ိဳးမွ ျမန္မာဟာသစာေပ (၂)

၈။ ေခတ္ေျပာင္

ပတ္ဝန္းက်င္ အေျခအေန သို႔မဟုတ္ ေခတ္ကာလကို ေျပာင္ေလွာင္သည့္ စာေပမ်ိဳးကို အခ်ဳပ္တန္းဆရာေဖ၏ ဆုတ္ေခတ္ကဗ်ာ၌ ေတြ႔ရပါသည္။ ပါေတာ္မူျပီးမၾကာခင္ မႏၲေလးျမိဳ႕အေျခအေနကို စိတ္နာနာျဖင့္ ေဖာ္ျပခဲ့ဟန္တူပါသည္။

မ်က္ႏွာေပး မမာၾကပါႏွင့္

ထာဝရျပံဳးပါ

ကာလကို ႏွလံုးနာသည္

မုန္းစရာ က႐ို႕။

ေလးျပင္က အုတ္ဆက္ကြာေအာင္

ဒုတ္စၾကာ လႊတ္သည့္ခါမို႔။

ဇာတ္တူခ်င္း ယခုအခါမွာ

က႐ုဏာ ကြာလို႔

အမႈသာ ရွာဖို႔ပ

ျမန္မာတို႔စိတ္မွာ။

ဥပုသ္သည္ ဓားျပ႐ိုးပါလို႔

တရာ့ကိုး ဖမ္းတဲ့အခါ။

ဂြတမ်ိဳး မခ်မ္းသာတယ္

လမ္းတကာ ဥာဏ္ကုတ္လို႔

သံဒုတ္ႏွင့္ ဇီဝိန္ေခြ်

တိုင္းျပည္သိေပ။

လိမၼာမွ အသက္ရွည္မည္

အခက္ေတြ ေပြလြန္းလို႔ေလး။

ထိုအခ်ိန္ေလာက္ကပင္ ေမာင္းေထာင္ဦးေက်ာ္လွ ေရးေသာ သံခ်ိဳ၌ “ေခတ္မေကာင္းဘူးဆိုျပီး ဟိုေမွ်ာ္ ဒီေမွ်ာ္ မလုပ္ၾကႏွင့္။ ေနာက္လာတဲ့ ေမာင္ပုလဲ ဒိုင္းဝန္ထက္ကဲ” ဆိုသလို ျဖစ္ေနမည္။ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမွာ ထိပ္ေခါက္ခံရသည့္ ေမ်ာက္လို မျဖစ္ပါေစႏွင့္ဟု အဓိပၸာယ္ပါသည့္ သံခ်ိဳကို စပ္ခဲ့ပါသည္။

ကပ္မသမာ ဓာတ္ပါပဟာမို႔

ကာလတၾကိမ္ပ်က္စဥ္က

တိမ္တက္ခါ နီညိဳညိဳမို႔

အရင္လို ပ်က္လိမ့္ဦးမယ္ထင့္

ျပည္လံုးကို ေျပာရွာၾက

ေကာလာဟလ ဝစနံ။

ယိုးဒယားငယ္ႏွင့္

မ်ိဳးျခားလူ ဘုရင္ျဖစ္လိမ့္မတဲ့

ျပင္သစ္ေမွ်ာ္ကာ တမ္းသူႏွင့္

ေဟာ္နန္းစံ ဦးဒည္ဘြားငဲ့ျပင္

႐ုရွားေတြ လာျပီငယ္လို႔

လူ႔ေလာကာ ေဝါဟာရ

ေျပာရွာၾကျပန္။

ႏြယ္မတူ ဘယ္လူမ်ိဳးေသာ္မွ

အုပ္စိုးကာ ႏိုင္ငံခ်ဲ႕ေစေတာ့

ကံမဲ့သူ ပ်က္ျပိဳယြင္းလို႔

ကံရွိသူ ဂုဏ္ထင္လင္းလိမ့္

အရင္းျဖင့္ ကံသာကံ

ဓမၼခန္ သီကံုး။

ေခါင္းက်ဥ္ေအာင္ ေက်ာင္းတြင္ ေမ်ာင္ကိုလ

တခ်က္ပင္ ရက္စဥ္ေခါက္သတဲ့

ထိုေမ်ာက္ငယ္ စိတ္နာသီးလို႔

ခင္ၾကီးကို ေသဆုေတာင္းခဲ့ျပန္

ေနာက္ေက်ာင္းထိုင္ ဦးပဥၥင္းငယ္က

ျမင္ျပင္းကာ နားထင္ အက္လုေအာင္

ႏွစ္ခ်က္ပင္ ရက္စဥ္ ေခါက္ျပန္သတဲ့

ထို႔ေနာက္ ေမာင္ရွင္လာခဲ့ရင္

ျမင္မသာ ခႏၶာေၾကြမည္ေၾကာင့္

မာပါေစ ေမတၱာပို႔သည့္ႏွယ္

ဟိုျမိဳ႕နယ္ ဂႏၶာခ်ဳပ္ပါတဲ့

တ႐ုတ္ေတြ ေခြဆံက်စ္ငယ္ႏွင့္၏

ျပင္သစ္လူ ဘယ္႐ုရွားေသာ္မွ

သနားမည္ တယ္မထင္ႏွင့္

ဘိလပ္စံ ရွင္သခင္ငဲ့ျပင္

ေမ်ာက္နာသြင္ ေနာက္လာကို တယ္မတၾကႏွင့္

ႏွစ္ခ်က္ေခါက္ဆရာ သက္သာလွျပီဟု

ေအာက္ေမ့ၾကဦး။

၉။ စကားထာ စကားဝွက္

ေျပာလိုသည့္ အဓိပၸာယ္ကို ဝွက္၍ ႐ုတ္တရက္နားမလည္ေစဘဲ တလြဲ အဓိပၸာယ္ေကာက္ေစရန္ စပ္ဆိုထားသည့္ စာသည္ စကားထာ စကားဝွက္ ဟာသ အမ်ိဳးအစား၌ ပါဝင္သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ကုန္းေဘာင္မင္းတရားသည္ ဘုရားပူေဇာ္ရန္ ၾကာဖူးကိုကိုင္လ်က္ ဖိုးသူေတာ္ဦးမင္းအား “ေမာင္မင္း ငါ ဘုရားၾကည္ညိဳေတာ္မူတဲ့ သ႑န္ကို မယဥ္မ႐ိုင္းဘဲ တမုဟုတ္ခ်င္း စာဆိုရမည္”ဟု အမိန္႔ေတာ္မွတ္ရာ ဖိုးသူေတာ္ဦးမင္းက –

ခါးေတာင္ျမီးျဖဳတ္ပါလို႔

ရုတ္ကနဲ အသာထိုင္

သူ႔ဥစၥာ ၾကာငံုၾကီးကို

ဦးမကာကိုင္

ကိုင္သာကိုင္

ဆိုင္ေလေလကိုဖို႔

သာေလ်ာင္းသွ်င္ ေရာင္ေတာ္ဦးမွာ

ဖူးရျပန္လို႔ – ဟု စပ္ဆိုခဲ့ေလသည္။

၁၀။ အနေႏၲာ အနႏၲငါးပါးကို ပ်က္ရယ္ျပဳျခင္း

ဘုရားအစရွိသည့္ အနေႏၲာ အနႏၲငါးပါးကို ပ်က္ရယ္ျပဳရန္ ကိစၥမွာ မ်က္လံုးျပဳစရာ ငရဲၾကီးစရာဟု ေအာက္ေမ့ၾကေပလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာျပည္တြင္ ဘုန္းၾကီး႐ူးႏွင့္ ေလွလူး၊ ဘနဖူး သိုက္တူးဆိုသည့္ စကားပံုမွာ ႐ိုးေနျပီမဟုတ္ပါလား။ အေနာက္ႏိုင္ငံ ခရစ္ယန္ေလာကတြင္လည္း ဤသို႔ပင္ ျဖစ္၏။

တခ်ိန္က သီဟိုဠ္ျပန္ ဦးဥာဏဝံသက ဓႏုျဖဴျမိဳ႕ က်ိဳက္ကလြန္ပြန္ဘုရားတြင္း၌ ႐ုပ္ပြားေတာ္ကို ႏႈတ္ခမ္းေမႊးတပ္ဆင္ေပးခဲ့သည္။ သူ႔သေဘာမွ ဘုရားဆိုလွ်င္ ပုရိသလကၡဏာ ၃၂ ပါးႏွင့္ ညီညြတ္ရမည္မို႔ ႏႈတ္ခမ္းေမႊးပါမွ တကယ္ၾကည္ညိဳဖြယ္ျဖစ္မည္ ယူဆ၍ျဖစ္၏။ ယင္းသို႔ေသာ သာသနာေရးသတင္းကို မန္လည္ဆရာေတာ္ၾကီးၾကားသိ၍ ေအာက္ပါေဒြးခ်ိဳးကို ေရးစပ္ ေဝဘန္ေတာ္မူခဲ့သည္။

လုပ္ငန္းရယ္ပို

ႏႈတ္ခမ္း သူၾကည္ညိဳတဲ့

သီဟိုဠ္ျပန္ဖံုး။

စဥ္ေရွးဟို

ဖင္ေမႊးကို ဘယ္လိုဆိုပ

သီဟိုဠ္ျပန္ ဆရာဥာဏ္ရဲ့

အပါဒါန္ ေရႊစာတမ္းကို

က်မ္းျပန္ပါဦး။

ကိုကံေအးဆိုသည့္ တကာတစ္ေယာက္မွာ ႐ုပ္ပြားေတာ္ တဆူကို ေရႊမခ်ႏိုင္မီ သစ္ေစးသုတ္အျပီးတြင္ ဘုိင္က်၍ ယင္းဘုရားကို တြံေတးအေပါင္ဆိုင္၌ ေငြကိုးက်ပ္ႏွင့္ ေပါင္ခဲ့သည္။ အေပါင္ဆိုင္ထဲတြင္ သီတင္းသံုးေနရသည့္ ႐ုပ္ပြားေတာ္က ညဥ္းတြားမိပံုမွာ

ရွက္စဖြယ္၊ အနက္ထည္ အညာမျပန္ႏိုင္လို႔

ၾကံၾကပါဦး။

ၾကံေရးရယ္ မသာ၊ ကံေအးဒါယကာေၾကာင့္

တြံေတးမွာ ဝါေတာ္ကပ္ရတယ္

ကိုးက်ပ္ႏွင့္ဆံုး။

ထို႔အတူ ဦးပုည၏ ေဒါနဆီ ေမတၱာစာမွာပါသည့္ ႐ုပ္ပြားေတာ္မွာလည္း မသက္သာရွာပါ။

ေဒါနဆီဘဝမွ၊ စုတိမေန၊ ေသလြန္းျပီးလွ်င္၊ အေထာက္မတန္၊ ေရနံဘဝတြင္၊ ပဋိသေႏၶ စြဲေနဖြားျမင္လာသည္ကို ဆရာလည္း မသိ၊ သတိလည္းမထား၊ ဘုရားတဆူ၌၊ ၾကည္ျဖဴေစတနာ၊ သဒၶါစိတ္ေျပး၍၊ ဆီေမႊးပူေဇာ္မည္အၾကံႏွင့္၊ ေရာင္လွ်ံေတာ္ မဏိဦးက၊ ဖန္ဘူးေစာင္း၍ ေလာင္းလိုက္ရာ၊ ရုပ္ရွင္ေတာ္ ျမတ္စြာသည္၊ နံရွာေတာ္မူလြန္း၍၊ ေရႊခြန္းေတာ္ မတံု႔၊ အႏိုင္သာငံု႔ျပီးလွ်င္၊ ႐ႈံ႕၍ ခံေတာ္မူရေခ်သည္။

၁၁။ ေက်ာင္းသား တလြဲေျဖ

စာသင္ေက်ာင္းမ်ား၌ ေမးခြန္းထုတ္ရာတြင္ ေက်ာင္းသားသူငယ္မ်ား အလြဲလြဲအမွားမွား ေျဖပံုမွ
လည္း ဟာသကြက္ ရာဇဝင္အူခ်ာေပါက္မ်ား ထြက္ေပၚလာတတ္ပါသည္။

သပြတ္အူရာဇဝင္

ရာဇဝင္ တခဏ္းထုတ္ေပါ့

ရွမ္းတ႐ုတ္မိုင္းသာ

မန္းစမုတ္ ဝိုင္းလာသည္

ဆိုင္းမပါ ေဘထိ။

မင္းက်န္ရစ္ ေရေသာက္အလာတြင္

ေျမြေပါက္တာ တိုင္းကအသိ။

ရွင္ဘို႔မယ္ ျပည္အာလန္မွာ

ေရႊစာရံတည္ဘိ။

ေနာ္ရထာ ေလာ္မာမိတာေၾကာင့္

ေဒၚသာအိေသရွာ။

ကုလားေတံ အ႐ႈတ္ေထြး

တ႐ုတ္ေျပးတြင္တဲ့ ေက်ာ္စြာ။

ရွင္ေစာဟု အာသခၤါေတာင္

ၾကာပင္မွာ သေႏၶျပဳတာေၾကာင့္

ေဝဠဳလို႔အမည္ေသာ္

—–

ဦးဝိုင္းလို႔ အညႊန္းေခၚသည္

ကြမ္းေဆာ္ကို ကြ်ဲခတ္လို႔ေလး။

၁၂။ ခႏိုးခနဲ႔

လူအခ်င္းခ်င္း ခႏိုးခနဲ႔ ေျပာင္ေလွာင္ေျပာဆိုျခင္းကို အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ (Irony) ဟု ေခၚသည္။ ယင္းသို႔ အဖြဲ႕အႏြဲ႔မ်ိဳးမွာလည္း ျမန္မာစာေပတြင္ မရွားပါေပ။ ဆယ္အိမ္ေခါင္းမင္း၏ စည္းစိမ္ကို ဦးၾကီးက ဖြဲ႔ဆိုပံု၌ –

စည္းစိမ္ငယ္ၾကီးပါဘိ

႐ုတ္သီးေတာင့္ကိုင္

ႏွစ္ေယာက္ကယ္ထိုင္

ယွဥ္လက္ျပိဳင္ က်ယ္စပ်စ္ကယ္ႏွင့္

ပြတ္သစ္ေျမအင္ရံလို႔

ဇြန္းမတန္ ကန္ေယာက္သြားငယ္ႏွင့္

ၾကြက္နဖား ပုန္းရည္က်ိဳသည္

အလိုဗ်ာ စားပံုတင့္ပါဘိ

ေခါင္းမင့္ဆယ္အိမ္ေပမို႔

အေျခၾကီးလွေတာင္းကိုေလး။

စားေသာက္ဖြယ္ရာ

ျပီးေသာခါဝယ္

ရသာခ်မ္းျငိမ္ အျခင္ေျမသက္

ပင္ထန္းရြက္ႏွင့္ ေခါင္ပ်က္အိမ္တြင္

စည္းစိမ္ၾကီးငင္ ေျခလိမ္တင္လို႔

ခုတင္ၾကမ္းေပါက္ သံုးေခ်ာင္းေထာက္မွာ

ေမွာက္ခ်ည္လွန္ခ်ည္ အဆီရယ္ဖိန္း

မွိန္းတဲ့ခ်ည္ႏွင့္

မၾကည္သမ္းေဝ

ထယ္မင္းပံုေနလိုက္တယ္

ႏြားေရျပန္႕အေပၚမွာ

ေခါင္းကေတာ္ ကိုယ္တိုင္ႏွိပ္ခါမွ

သူအိပ္တယ္ေလး။

ကုန္းေဘာင္ေခတ္တြင္ သူ႔အေၾကာင္း ကိုယ့္အေၾကာင္း စာဖြဲ႔သည့္အေလ့ ထြန္းကားခဲ့သည္။ အညာသား ေမာင္ဖိုးတူဆိုသူက စာေရးဆရာၾကီးကို ကပ္ယပ္ျပီး သူ႔အတြက္ ေရးေပးပါဦးဆို၍ ေအာက္ပါ ကဗ်ာတိုကေလး ေပၚထြက္လာခဲ့သည္။

ေလာင္းမင္းတရားရဲ့တူ

ဆင္ျဖဴရွင့္ရင္ေသြး

ေမာင္ဖိုးတူ လူယဥ္ေက်း

ေဂါတမေျမး။

၁၃။ ႏွာေခါင္းေသြးထြက္

ေျပာင္ျခင္းေနာင္ျခင္းဆိုသည္မွာ ဟာာသျဖစ္၍ အမ်ားေပ်ာ္ရႊင္ႏွစ္သက္ၾကပါသည္။ အဂၤလိပ္လို Joke ဟုေခၚပါသည္။ ေပ်ာ္ေစပ်က္ေစ ကလက္ေစဆိုသည့္အတိုင္းပင္။ သို႔ေသာ္ “အျပက္ အျပက္ႏွင့္ ႏွာေခါင္းေသြးထြက္”ဆိုသည့္ စကားပံုကိုၾကည့္လ်က္ အပ်က္တြင္ လြန္က်ဴးျပီး ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ ျဖစ္သြားပံုမ်ား ရွိတတ္ပါသည္။ ယင္းကို အဂၤလိပ္လို Practical Joke ဟု ေခၚပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာဟာသသမုိင္းတြင္ ယင္းသို႔ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ ျပတ္ရယ္ျပဳတတ္ပံု သာဓကမ်ားလည္း ေပါပါသည္။

အမတ္ႀကီးဦးေပၚဦးမွာ တခ်ိန္က ေဂ်ာက္တြန္းခံရဘူးသည္။

ဘုိးေတာ္ဘုရင္သည္ အမတ္ဦးေပၚဦးကို အျခားမွဴးမတ္မ်ားထက္ ခင္မင္သည္။ ဘုိး ေတာ္က ဦးေပၚဦးကို အခြင့္အေရးေပးပံု သူငယ္ခ်င္းတမွ်ဆက္ဆံပံုတို႔ကို အခ်ဳိ႕မွဴးမတ္မ်ား က မနာလိုသျဖင့္ ဘုရင္ႏွင့္ ဦးေပၚဦးတို႔ အထင္အျမင္လြဲမွားေအာင္ တီးတိုးဖန္တီးၾက သည္။ ဦးေပၚဦးက ဘိုးေတာ္ကို “ေပါေၾကာင္ေၾကာင္ႏိုုသည္ဟုဆုိကာ တျခားမင္းသားတ ပါးကို နန္းတင္ရန္ ဘိုးေတာ္ကို ျဖစ္သည့္နည္းႏွင့္ ျဖဳတ္ခ်ရန္ ႀကံစည္ေနသည္”ဆုိေသာ သတင္းမ်ားကို ေရႊနားေတာ္ေပါက္ေအာင္ ၀ါဒျဖန္႔ၾက၏။ အစတြင္ သတင္းမ်ားကို ယံုၾကည္ မႈမရွိေသာ္လည္း မိဖုရားမ်ားက စုိးရိမ္သည္အထိ ျဖစ္လာၾက၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘုရင္က ဥပါယ္တံမ်ဥ္ျဖင့္ စံုစမ္းလို၍ တေန႔သ၌ ဦးေပၚဦးအား အနီးသို႔ေခၚ၍ တုိင္ပင္သည္မွာ

ဘုရင္ ။ ။ ေပၚဦးေရ၊ ငါေတာ့ ရွင္ဘုရင္လုပ္ရတာ ေတာ္ေတာ္ႀကီး ၿငီးေငြ႕ေနၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ ေတာထြက္ဘို႔ စိတ္ကူးမိတယ္။ မင္း ဘယ္လိုသေဘာရလဲ။

ဦးေပၚဦး ။ ။ (႐ိုး႐ိုးထင္မွတ္ကာ) မွန္ပါ။ အလြန္တရာ သင့္ျမတ္ေၾကာင္းပါ။

ဘိုးေတာ္ဘုရင္ မ်က္ႏွာပ်က္ကာ အတြင္းေဆာင္သို႔ ၀င္သြားသည္။

ဦးေပၚဦးက မိမိ အမွတ္မဲ့ေျပာလိုက္ေသာစကားမ်ား မွားသြားေၾကာင္း စဥ္းစားမိ၏။ ရွင္ဘုရ
္ မ်က္ႏွာေတာ္ညိဳသည္အထိ အထင္လြဲခံရသူမွာ အသက္ပင္ အႏၱရာယ္ရွိေစႏုိင္ ေၾကာင္း သိၿပီးျဖစ္၏။ အိမ္သို႔ေရာက္ေသာအခါ ဖိုးသူေတာ္၀တ္ေသာ အက်ီႏွင့္ လံုခ်ည္ ပိတ္ျဖဴကို အျမန္ခ်ဳပ္လုပ္ေစသည္။ တပည့္ကိုလည္း သင္ဒုန္းဓားအယူခိုင္း၍ သူ႔ေခါင္းကို ေျပာင္ေနေအာင္ အရိတ္ခုိင္းျပန္သည္။

ဦးေပၚဦးသည္ ဖိုးသူေတာ္အသြင္၀တ္ဆင္လ်က္ နန္းေတာ္သို႔ အျမန္ျပန္သြားေလ သည္။ ဘုိးေတာ္ဘုရင္၏ အိပ္ေဆာင္ေတာ္တံခါး၀တြင္ ရပ္တန္႔ေစာင့္ဆုိင္းေနရာ မၾကာမီ ပင္ ဘုိးေတာ္ ထြက္ေတာ္မူလာသည္။ ဘုိးေတာ္က ဦးေပၚဦးကို မမွတ္မိ။

ဘုရင္ ။ ။ ဟဲ့ ဘယ္သူလဲ။

ဦးေပၚဦး ။ ။ ေပၚဦးပါ ဘုရား။

ဘုရင္ ။ ။ ေပၚဦးလား။ ဟင္ မင္း ဘယ္လုိျဖစ္တာလဲ။

ေပၚဦး ။ ။ မွန္လွပါ။ အရွင္က ေတာထြက္မည္လို႔ မိန္႔ၾကားလိုက္တဲ့အတြက္ ေရပူေရခ်မ္း ကမ္းလွမ္းသူအျဖစ္ ေနာက္ေတာ္ပါးက လုိက္ပါရန္ အခုလို ဖိုးသူေတာ္၀တ္ၿပီး လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဘုရင္ ။ ။ ျဖစ္မွ ျဖစ္ရပေလ ေပၚဦးရယ္။ ဒါေလာက္ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ ဘယ္မွာာ ေတာ ထြက္ႏုိင္အံုးမလဲကြ။ ကဲ ကဲ မင္း အေပၚ ငါ အထင္လြဲမိတာ မွားပါတယ္။ အေဆာင္ေတာ္ တြင္း၀င္ၿပီး မင္း ဖိုးသူေတာ္အ၀တ္ကို ခၽြတ္ၿပီး လဲပါအံုး။ တကတဲမွဘဲ။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ပထမသတင္းစာဆရာႀကီးျဖစ္သည့္ ဖိုး၀ဇီရက ယဥ္ယဥ္ေက်း ေက်းႏွင့္ ရတနာပံုသတင္းစာ၌ “ေတာသားက ေတာသူကို မတရားလွည့္ျဖားသတင္း”ကို အုိင္ခ်င္းလိုလို ေရးစပ္ေဖာ္ျပခဲ့ဘူးပါသည္။

ငါ ငယ္ငယ္ခိုက္ကယ္က

မိုက္မိတယ္ ေစာၾကြယ္ရယ္

ေဒြးဗိန္ရဲ႕တူ ငသာျမတ္ကယ္နဲ႔

သနပ္ကန္ ေတာင္ယာထဲမွာ

ကၽြဲေက်ာင္းရတယ္၊ အိုေလး အေ၀း

(တေၾကာ့တေမာ့။ အကၽြန္ ကန္ေတာ့ပါရဲ႕

အေပါ့ေလးမ်ား သည္တြင္သြားရင္ျဖင့္

ေတာဖ်ားကနတ္၊ ဘမ္းစားတတ္သည္)ဟု

ငသာျမတ္ သူကေျပာေသာအခါ

ေတာထဲမွာ ေစာၾကြယ္ရယ္

တကယ္ ငါယံုမိေသး။

(တေၾကာ့တေမာ့၊ အကၽြန္ ကန္ေတာ့ပါရဲ႕

အေပါ့ေပါက္ရန္၊ အိမ္ကုိျပန္လွ်င္

နင့္ထံတြင္တဲ့၊ ငါဟာကို ဆိတ္စာထည့္လုိက္ပါရေစ)တဲ့

တကယ္ေအရယ္

ငသာျမတ္ ႏွစ္ခါတြယ္လုိ႔

သက္ႏွစ္ဆယ္ အရြယ္ရွိခါမွ

ငါသိတယ္ေလး။

၁၄။ ကေလးေခ်ာ့

ကေလးေခ်ာ့သီခ်င္းမ်ားတြင္ အၿမဲလိုလိုပင္ ဟာသရသ ပါရွိတတ္၏။

ႀကီးေတာ္ရဲ႕ႏြား

ရီးေလးတဲ့႐ို

ခ်ဳိေပါက္တဲ့ႏြား

ဒို႔လယ္ ၀င္လို႔စား

ႀကီးေတာ္ရဲ႕ ႏြား။

ၾကာေအးၾကာေအး

မၾကာေအးကို သူ႔အေမ႐ိုက္ပါလို႔

ေမွာင္မိုက္မွာငို

ကိုလူပ်ဳိ ထရံေပါက္က

ေျခေထာက္ကိုဆြဲ တြဲလြဲ

တြဲလြဲ ေနပါအံုး

မိုး ေတာင္ကခ်ဳန္း မံု႔လံုး

မံု႕လံုး စကၠဴကပ္ပါလုိ႔

ၾကာကလပ္မွာတဲ့ ဆြမ္းေတာ္တင္

ပလႅင္ေပၚက ေမ်ာက္ကေလး

ဆင္းတယ္လို႔ေျပး ၾကာေအး

၁၅။ စာဖ်က္

စာေပတြင္လည္း အဖ်က္သမားမ်ား ရွိ၏။ ဥပမာ ဦးလန္းဆိုသည့္ ကေလာင္ရွင္ႀကီး မွာ “ရကန္ဖ်က္ဦးလန္း”ဟု တြင္ခဲ့ပါသည္။ သူသည္ ရာမရကန္ေရးသည့္ ဦးတုိးႏွင့္ သင့္ျမတ္ခဲ့ဟန္ မတူပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ရာမရကန္ကို ဦးလန္းက ကန္႔လန္႔ဆန္႔က်င္ ေခ်ဖ်က္ ေရးသားပံုမွာ

ေကသာသီရိအေသ

ေ၀သႏၱရာေတာထက္

ငွက္ႀကီးေတာ္ကႏု

သုဓႏု အရိႏၵမကုမၼာ

အမရမင္းနႏၵာ

ငမိုးရိပ္ေက်ာင္းႏွင့္

ေဇာင္းကေလာကန္႐ိုးမွာ

ငါ ခိုးမဲ့အလာ

မယ္၀ဏၰဟံသာမွာ

ျမင္းေ၀လာတေကာင္ႏွင့္

ေမွာ္႐ံုေတာအ၀င္

သမင္ကိုဖမ္း။

လက္၀ဲသုႏၵရအမတ္ႀကီးေရးသည့္ မဲဇာေတာင္ေခ်ရတုအလိုက္ ကၽြဲနာေပါင္ရွည္ဟု စပ္ဆုိသည့္ လူမ်ဳိးကလည္း ရွိေသးသည္။ ဟာသစာေပသမုိင္းတြင္ တဦးႏွင့္ တဦး အၿမဲ သိကၡာဖ်က္ေနတတ္ၾကသူမ်ားမွာ ဖိုးသူေတာ္ဦးမင္းႏွင့္ လူဦးမင္းတုိ႔ပင္။

လူဦးမင္းထံ လံုမတဦးက ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး အင္း၀ၿမိဳ႕ကို သြားသည့္ သူ႕ရည္းစားထံ စာ တပုဒ္ေရးေပးရန္ ပန္ၾကားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဦးမင္းက “ေရႊ၀သြား”အမည္ရွိ ကဗ်ာညြန္႔က ေလ
ေရးေပးသည္။

ေရႊ၀သြား

ပါးလိုက္ဘို႔ေလ

လြမ္းသူ႔စာေခြ။

အေထြေထြ

ေျဖတယ္လုိ႔မေအး

ခ်စ္လို႔သာ ကံုးရေတာ့

စာလံုး ဘယ္မလွၿပီဘု

မိန္းမလက္ေရး။

ထိုစာညြန္႔ကို ဖိုးသူေတာ္ဦးမင္းက ျမင္ေတြ႕၍ ခ်က္ခ်င္းပင္ ေအာက္ပါအတုိင္း အညြန္႔ခ်ဳိးလိုက္ပါသည္။

ေရႊ၀သြား

စားလိုက္ပါတဲ့ မုန္႔တီေတြ

၀မ္းက်လို႔ေန။

တေခြေခြ

ေနတယ္လို႔မေအး

ညွစ္လို႔သာကုန္းရေတာ့

အတံုး ဘယ္မလွၿပီဘု

၀မ္းက်လို႔ေလး။

ဟာသ သေဘာတရား

ဟာသႏွင့္ပတ္သက္၍ စဥ္းစားစရာအခ်က္အခ်ဳိ႕ ရွိေနပါသည္။

လူ႔ေလာကတြင္ ရယ္ျခင္းႏွင့္ ငိုျခင္းဟူ၍ လူ၏ ခႏၶာကိုယ္လႈပ္ရွားမႈႏွစ္မ်ဳိးရွိရာတြင္ ရယ္ျခင္းမွာ ေကာင္ေးသာအမူအရာ၊ ငိုျခင္းမွာ မေကာင္းေသာအမူအရာဟု အၾကမ္းအား ျဖင့္ ခြဲျခားမႈမ်ား ရွိေနပါသည္။

ဤတြင္ေကာင္းေသာ အမူအရာကို ႐ႈတ္ခ်၍ မေကာင္းေသာအမူအရာကို အေလးျပဳေသာ အေလ့အထမ်ားလည္း ေပၚေပါက္ေနပါသည္။

ဟာသဟူေသာ ရယ္ရႊင္ေပ်ာ္ရႊင္မႈကို ဖန္တီးသူကို လူျပက္ဟူ၍၎၊ လူေပါဟူ၍၎ ယူဆတတ္ၾကပါသည္။ ရယ္ေမာသူလည္း အျပစ္မလြတ္ပါ။ အိေျႏၵသိကၡာရွိသူသည္ ရယ္ ေမာရာ၌ အတုိင္းအထြာရွိသည္။ သဘာ၀က်က် ဟက္ဟက္ပက္ပက္ ရယ္ေမာ္တတ္သူ မ်ားကိုကား သိကၡာမဲ့သည္ဟု လူျပတ္မ်ားလိုပင္ ႐ႈတ္ခ်ျပစ္တင္ျခင္း ျပဳေလ့ရွိပါသည္။

သူတဦး ငုိယုိေနသည္ကို ေတြ႕ရွိပါက သနားၾကင္နာေသာ စိတ္ဓာတ္ေပၚေပါက္ ကာ ေခ်ာ့ေမာ့တတ္ၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ သူတဦးရယ္ေမာေနသည္ကုိ ေတြ႕ “ထိုသူ ႐ူးေန ၿပီေလာ”ဟုပင္ မွတ္ထင္တတ္ၾကပါသည္။

ဤကား ဟာသႏွင့္ပတ္သက္၍ ႏိုင္ငံတကာ၌ ႀကံဳေတြ႕ရေသာ ၀ိေရာဓိတမ်ဳိးပင္ ျဖစ္ေနပါသည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ အေနျဖင့္ကား ရယ္ေမာျခင္းႏွင့္ ငိုျခင္းကို ဆန္႔က်င္ဖက္ဟု သေဘာ မထားဘဲ ထိုအမူအရာႏွစ္ခုစလံုးသည္ပင္ လူ၏ သဘာ၀က်မႈ၊ လူ၏ က်န္းမာမႈကို အ ေထာက္အကူျပဳသည္ဟု ယူဆခ်င္ပါသည္။

အဂၤလိပ္ကဗ်ာဆရာႀကီး ရွယ္လီ၏ ကဗ်ာတခုတြင္

We look before and after

And pine for what is not;

Our sincerest laughter

With some pain is fraught;

Our sweetest songs are those

That tell of saddest thoughts.

သူ၏ဆိုလိုရင္းမွာ “ရယ္ေမာရာ၌လည္း “ငိုအားထက္ ရယ္အားသန္”ဆိုသလို နာက်င္မႈမ်ား ပါရွိတတ္ပါသည္။ ထို႔အတူ သာယာနာေပ်ာ္ဘြယ္အေကာင္းဆံုး သီခ်င္းမ်ား မွာလည္း အလြမ္းေတးမ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္”ဟူ၍ ျဖစ္၏။

ဆရာႀကီး ဦးပုည၏ ကဗ်ာတခုတြင္လည္း

မခ်ဳိလို႔ေပၚတဲ့သြား

ရယ္သာလး ေမးၾကျပန္တယ္

ဟု ပါရွိရာ အထက္ပါ ရွယ္လီ၏ အေတြ႕အႀကံဳကို ေထာက္ခံသကဲ့သို႔ ရွိေနပါ သည္။

ထု႔ိေၾကာင့္ ရယ္ျခင္းႏွင့္ ငိုျခင္းကို ဆန္႔က်င္ဖက္ဟု မယူဆသင့္ဘဲ အခ်င္းခ်င္း ဆက္စပ္ေရာေႏွာလ်က္ တခုကို တခု အက်ဳိးျပဳတတ္ေသာသေဘာရွိသည္ဟု မွတ္ယူသင့္ ပါသည္။

အေနာက္အယူအဆတြင္ အဇၥ်တၱေခၚ ကိုင္တြယ္၍ မရေသာ မိမိ၏ အတြင္းသ ေဘာစိတ္ဓာတ္မ်ားႏွင့္ ကိုင္တြယ္၍ရေသာ ဗဟိဒၶ႐ုပ္ပစၥည္းမ်ားဟူ၍ ရွိပါသည္။ ထိုစိတ္ ဓာတ္မ်ားႏွင့္ ထိုပစၥည္းမ်ားသည္ အဆက္အစပ္မရွိဟု ထင္မွတ္ရေသာ္လည္း စင္စစ္ ဆက္စပ္လ်က္ ရွိပါသည္။

ငိုျခင္းႏွင့္ ရယ္ျခင္းသည္လည္း ဆန္႔က်င္ဖက္ဟု ထင္ရေစကာမူ ဆက္စပ္၍ ေနပါ သည္။

ဥပမာအားျဖင့္ ပဋာစာရီ အတၳဳပၸတၱိကို ေလ့လာလွ်င္ ရယ္ျခင္းႏွင့္ ငိုျခင္းတို႔ ေပါင္း စပ္ရာမွ ေကာင္းျမတ္ေသာ ေထရီမႀကီးအျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိသြား၏။ ကိုဒါသႏွင့္ သမီးရည္း စားဘ၀သည္ ေပ်ာ္ပါးခ်ိန္ျဖစ္၏။ လင္ေသ၍ သားဆံုးၿပီးေနာက္ ပဋာစာရီအဘို႔ အပူခန္း ျဖစ္၏။ ျမတ္စြာဘုရား၏ အဆံုးအမကို ခံယူၿပီးေနာက္ တရားရေသာအခါ ေကာင္းရာ သုဂ တိသို႔ ေရာက္ရွိသြား၏။

ထို႔ေၾကာင့္ ရယ္ျခင္းသည္ မေကာင္း၊ ငိုျခင္းသည္ ေကာင္းသည္ စေသာခြဲျခားမႈမ်ား တထစ္ခ်မွတ္ယူျခင္းမျပဳဘဲ ၄င္းတို႔၏ အညမညသေဘာတရားကိုလည္း သတိျပဳသင့္ၾက ေပသည္။

ဦးညိဳျမ (အိုးေ၀)

(၁၉၇၃ ခုႏွစ္တြင္ စာေပဗိမာန္မွ ထုတ္ေ၀ေသာ ဟာသစာေပစာအုပ္မွ မူရင္းသတ္ပံုအတိုင္း ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။)

Advertisements

Leave a comment

Filed under Literature

Comments are closed.