သဘာ၀ကပ္ေဘးအလြန္ႏွင့္ ကေလးမ်ား၏ စိတ္ဒဏ္ရာ

၇.၂.၂၀၀၅ ထုတ္ ႏိုင္ငံတကာ သတင္းလႊာဂ်ာနယ္တြင္ `ဆူနာမီရိုက္ခတ္မႈႏွင့္ ကေလးမ်ား၏ စိတ္ဒဏ္ရာ´ အမည္ျဖင့္ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ က်ေနာ္ေရးခဲ့ပါသည္။ ထိုေဆာင္းပါးထဲမွ ယခု နာဂစ္အလြန္ ျပန္ေထာင္ထူေထာင္ေရးတြင္ အေထာက္အကူေပးႏိုင္မည္ဟု ယူဆေသာ အခ်က္အလက္မ်ားကို ျပန္လည္တင္ျပထားပါသည္။ အင္တာဗ်ဴးႏွင့္ ရည္ညႊန္းစကားမ်ားမွာ ဆူနာမီျဖစ္စဥ္အတြက္ ျဖစ္ေသာ္လည္း နာဂစ္အလြန္ထူေထာင္ေရးတြင္ သတိျပဳ လိုက္နာစရာမ်ားဟု ျမင္မိပါသည္။ ဤေဆာင္းပါးကို လြတ္လပ္စြာ ကူးယူ ျဖန္႔ခ်ိ ေဖာ္ျပႏိုင္ပါသည္။

ခင္မင္ေလးစားစြာျဖင့္

သင္ကာ

စစ္ပြဲတစ္ပြဲ ဆင္ႏႊဲရေသာအခါ မတိုက္ခိုက္ၾကရမည့္ေနရာ၊ မထိခိုက္သင့္သူမ်ား၊ အရပ္ဘက္ေနရာ၊ စစ္ဘက္ေနရာ စသည္ျဖင့္ ခ်ဳပ္ကိုင္တားျမစ္ျခင္း၊ ေစာင့္စည္းျခင္း လုပ္ႏိုင္ေသးသည္။ ေရၾကီးျခင္း၊ မုန္တိုင္း၊ ငလ်င္စေသာ သဘာ၀ေဘးဒဏ္မ်ား ကပ္ေရာက္ႏိွပ္စက္သည့္ အခါတြင္မူကား ေစာင့္စည္းအပ္ေသာအရာ အားနည္းျခင္း အားမ်ားျခင္း ေက်ာသားရင္သားဟူသည္မရွိျပီ။ အားလံုးထိခိုက္ၾက ဒဏ္ခံၾကရသည္သာ။

သဘာ၀ေဘးဒဏ္ေၾကာင့္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ကာကြယ္ႏိုင္မႈ အားနည္းေသးေသာ ကေလးငယ္မ်ား ေသဆံုးရမႈမွာ အမ်ားစု ျဖစ္သလို အသက္ရွင္က်န္ရစ္ေသာ ကေလးငယ္မ်ားမွာလည္း စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာထိခိုက္မႈ၊ စိတ္ဒဏ္ရာ ဒဏ္ခ်က္မ်ား ရရွိကာ က်န္ရစ္ခဲ့ေပသည္။ သဘာ၀ဒဏ္ခံ ေဒသမ်ားအဖို႔ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္မ်ားျဖစ္ေသာ သန္႔ရွင္းသည့္ေရ၊ အစားအစာႏွင့္ ေဆး၀ါးနည္းတူ အၾကီးအက်ယ္ ပ်က္စီးသြားရေသာ ကေလးမ်ား၏ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာကို ျပန္လည္ထူေထာင္ေပးရန္ လိုအပ္ေနေပသည္။

လူ၀ီစီယားနားျပည္နယ္၊ နယူးေအာ္လင္းရွိ အိုခ်က္စနာ ေဆးေပးခန္းေဖာင္ေဒးရွင္းမွ ကေလးအထူးကုဆရာ၀န္ ေဒါက္တာမိုက္ကယ္ ၀က္ဆာမန္က

`စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈဟာ ေတာ္ေတာ္ၾကီးမားပါတယ္။ ကေလးေတြက ဘာမွအေျပာင္းအလဲမရွိဘူးလို႔ နားလည္ထားခဲ့ၾကတာ။ ဒီအခ်က္ေၾကာင့္ အျဖစ္ဆိုးၾကီးက သူတို႔ကို ဆြဲထုတ္လိုက္သလို ျဖစ္သြားတယ္။ သူတို႔နားလည္ထားတဲ့ ကမာၻ ပ်က္သုန္းသြားတယ္´

ေျပာျပသည္။

ကေလးမ်ား ျပန္လည္နာလန္ထူေရးကူညီရန္ အေရးၾကီးေသာ ပထမအဆင့္မွာ သူတို႔၏ ပံုမွန္လုပ္ငန္းမ်ား၊ တစ္ေန႔တာ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ား ျပန္လည္ရရွိေရးျဖစ္သည္။ စာသင္ေက်ာင္းမ်ား ျပန္ဖြင့္ႏိုင္ရန္မွာ အေရးၾကီးသည္။ ေက်ာင္းသားမ်ား စာသင္ရန္ အေျခအေနေပးသည္ မေပးသည္က ပဓာနမဟုတ္။ သို႔မွသာ သူတို႔လည္ပတ္ေနက် ဘ၀ပံုစံမ်ိဳး ျပန္ေရာက္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ စာသင္ေက်ာင္းေတြမွာ ေက်ာင္းသားေတြ မရွိျခင္းသည္ အၾကီးအက်ယ္ ပ်က္စီးဆံုးရံႈးမႈပင္။ က
လးမ်ားမွာ အေျခအေနအရပ္ရပ္ကို နားလည္ႏိုင္ရန္ ငယ္လြန္းေနေသးသည္။ ဆူနာမီသင့္ျပီးေနာက္ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးတြင္ ကေလးမ်ားအလြယ္တကူ စုစည္းႏိုင္ေစရန္ တဲၾကီးမ်ား ထိုးေပးထားသည္။

သဘာ၀ေဘးဒဏ္အေၾကာင္း အျဖစ္အပ်က္ သတင္းဇာတ္လမ္း ဓာတ္ပံုတို႔သည္ ေဘးဒဏ္သင့္ ေဒသမွ ကေလးမ်ားကိုသာမက အျခားအရပ္တပါးမွ ကေလးမ်ားအတြက္လည္း စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ထိခိုက္မႈကို ျဖစ္ေစသည္။ ေသဆံုးမႈႏွင့္ ပ်က္စီးမႈ သတင္း ဓာတ္ပံုမ်ားသည္ ကေလးမ်ား၏ စိတ္တြင္ လံုျခံဳမႈအတြက္ စိုးရိမ္ထိတ္လန္႔မႈျဖစ္ေစသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ကေလးအထူးကု ေဒါက္တာ၀က္ဆာမန္က

`ကေလးေတြ မခံစားႏိုင္တဲ့ သတင္းမ်ိဳးကို ကေလးေတြနဲ႔ မထိေတြ႕ေအာင္ ဂရုစိုက္သင့္တယ္လို႔ က်ေနာ္ထင္တယ္။ ၁၂ အရြယ္ကေလး ခံစားနားလည္ႏိုင္တာကို ၆ ႏွစ္အရြယ္ကေလး မခံစားႏိုင္ဘူး´

ဟု ေျပာသည္။ ေဟာင္ေကာင္မွ ၆ ႏွစ္အရြယ္ ေက်ာင္းသားေလး ဇာဗီယာလီကဲ့သို႔ေသာ ကေလးမ်ားမွာ ဆူနာမီ၏ ေၾကကြဲဖြယ္ဒဏ္ခ်က္မ်ား ရိုက္ခတ္မႈကို ခံရသည္။

`လူေတြ အမ်ားၾကီးေသလို႔ သားစိတ္ထဲမွာ ၀မ္းနည္းတယ္´

လို႔ ဇာဗီယာက ေျပာျပပါတယ္။ ေၾကကြဲဖြယ္ ဇာတ္လမ္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ မိဘမ်ား၊ ဆရာမ်ားက ကေလးမ်ားေရွ႕တြင္ မ်ားမ်ားစားစားမေျပာၾကရန္ႏွင့္ ေျပာရလွ်င္လည္း ကေလးမ်ား နားလည္သေလာက္သာ ေျပာရန္၊ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား မ်ားျပားစြာ ေပးျခင္း၊ နားေထာင္ေစျခင္း၊ ေမးသမွ် ေျဖျခင္းအားျဖင့္ ကေလးမ်ားအတြက္ အသိတရားေပးရာ မေရာက္ဘဲ အေၾကာက္တရားေပးရာေရာက္သည္ဟု ေဒါက္တာ၀က္တာမန္က အၾကံျပဳသည္။

ကေလးမ်ား၏ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးေျပာင္းလဲျခင္းႏွင့္ အိပ္ေပ်ာ္သည့္ ပံုစံကိုၾကည့္၍ ကေလးမ်ား စိတ္ဓာတ္က်မႈကို ခန္႔မွန္းႏိုင္သည္။ ၀မ္းဗိုက္ေအာင့္ျခင္းသည္လည္း ကေလးမ်ား စိတ္က်ေရာဂါ ခံစားရျခင္း၏ လကၡဏာတစ္ရပ္ျဖစ္သည္။ ကေလးမ်ား ကူမေရးအဖြဲ႔မွလည္း လူၾကီးမ်ားက ကေလးတို႔၏ အျပဳအမူကို ဂရုျပဳ ၾကည့္ရႈရန္ အၾကံေပးထားသည္။ ကေလးမ်ားသည္ ပတ္၀န္းက်င္၏ လႊမ္းမိုးမႈကို မၾကာခဏ ခံရတတ္သည္။

လူၾကီးမ်ားက ျပဳမူတံု႔ျပန္ပံုမ်ိဳး ကေလးမ်ားက တံု႔ျပန္မည္ဟု မေမွ်ာ္လင့္အပ္ေပ။ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈမွာ တမ်ိဳးတဘာသာျဖစ္ႏိုင္သည္။ အတိတ္တြင္ ၾကံဳခဲ့ေသာ ေဘးဒဏ္ခံကေလးမ်ားကို တိုးတက္မႈကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ကေလးမ်ားသည္ မၾကာမီစိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာမ်ား ျပန္လည္တိုးတက္ေကာင္းမြန္လာမည္ဟု ယံုၾကည္ရသည္။

`ကေလးေတြဟာ ဖရိုဖရဲျဖစ္သြားတဲ့ သူတို႔ဘ၀နဲ႔ သူတို႔မိသားစုေတြ ဆံုးရံႈးသြားတာကို နားလည္လာမွာပါ။ စိတ္ဖိစီးမႈေတြကို တြန္းလွန္လာႏိုင္မွာပါ။ က်ေနာ္တို႔ အေတြ႕အၾကံဳအရ အနာဂတ္မွာ သူတို႔ ျပန္လည္ ရပ္တည္ႏိုင္ျပီး ရွင္သန္ႏိုင္ပါလိမ့္မယ္´

ဟု ကေလးမ်ားကူမေရးအဖြဲ႔မွ အရာရွိကေျပာသည္။

သင္ကာ

ရည္ညႊန္း။ ။ Treating Children’s Emotional Wounds

Advertisements

Leave a comment

Filed under Article, Nargis

Comments are closed.